Forside / Nyheder / Hvordan ser digitalt metaltryk på kreativt papir ud?
Det omfattende værk kan vendes og har således forside både for og bag. Inddelingen afspejler sig også elegant på siden af bogblokken, hvor man kan se de guld- og sølvsnit der markerer bogens to overordnede inddelinger.

Hvordan ser digitalt metaltryk på kreativt papir ud?

Papirproducenten Arjo Wiggens har indgået et strategisk samarbejde med Mohawk Fine Papers om at udnytte Mohawks i-Tone-teknologi. I-Tone er en papiroverfladebehandling, der oprindeligt er udviklet til papir, der skal trykkes på HP Indigo-maskiner, men som siden er videreudviklet og nu også omfatter tørtoner-teknologi.

Arjo Wiggens har implementeret i-Tone på de populære kreative papirkvaliteter: Curious Collection, Conqueror, Rives, Keaykolour samt den farverige nyhed Pop’Set for at imødekomme efterspørgslen efter små oplag med korte leveringstider, som i dag overvejende produceres digitalt.

For at vise, hvad de digitale teknologier formår med de kreative papirer, har Arjo Wiggens fremstillet et digert værk med eksempler på guld- og sølvtryk på de mange forskellige kreative papirkvaliteter. Værket er bygget op, så den ene del viser hvordan guldtryk ser ud på de forskellige medier trykt på med HP Indigos vådtonerteknologi. Den anden del af bogen viser, hvordan sølvtryk trykt med forskellige tørtonerteknologier (fra bla. Xerox og Kodak) ser ud på de forskellige papirkvaliteter.

Ifølge analysefirmaet Smithers-PIRAs rapport The Future of Digital Printing 2024 vil den digitale printindustri vokse fra $141 milliarder i 2014 til $291 milliarder i 20241 med udviklingen inden for digitale printteknologier som den drivende faktor. For at kunderne kan udnytte de mange nye muligheder som fx personaliserede etiketter og emballage, crossmedia kommunikation m.m. kræver det naturligvis, at papir og medier er tilgængelige på markedet.

Hvis man vil høre mere om bogen og om muligheden for at erhverve sig et eksemplar, kan man kontakte Michael Thorvaldsson hos Antalis, der er ansvarlig for det digitale produktprogram i Skandinavien.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.

Skriv et svar

Din e-mail vil ikke være synlig.Tvungne felter er markerede *

*