Forside / Nyheder / Kodak går efter emballagemarkedet

Kodak går efter emballagemarkedet

Kodak har allerede 150 af deres Prosper printhoveder i funktion på forskellige emballagetrykkerier verden over. Det er især som tiltrykningsmodul på flexo- og offsetpresser de bliver brugt i dag, hvor de fx trykker på bagsiden af en kartonemballage.

Det amerikanske trykkeri Zumbiel Packaging har netop fået installeret deres første Kodak Prosper 6000S, hvor den sættes op i en hybrid konfigutation med en 7-farve flexopresse med et avanceret inline udstansningssystem.

En af Zumbiels specialiteter er kartoner til drikkevarer på dåse, hvor de ofte får til opgave at lave specielle kampagner. Indehaveren Ed Zumbiel fortæller:
– På dette hybridsystem kan vi producere 20.000 12-styks emballager i timen. Vi kan gøre det 100% digitalt, men for ddet meste er det i en eller anden hybrid kombination. Det digitale element trykkes typisk kun på en enkelt side af æsken. Der er sjældent grund til at trykke digitalt over det hele.

Sammen med italienske Uteco er Kodak ved at udvikle en anden digital trykpresse baseret på Prosper-teknologien. Den skal printe på fleksible plastikker og kommer til at hedde Sapphire Evo. Den blev præsenteret som koncept på Drupa, og første levering bliver i starten af 2018, hvor et italiensk emballagetrykkeri får den første maskine installeret.

Kodak beskriver deres evne til at printe med vandbaserede farver på plastik som revolutionerende.
– Årsagen til at vi fokuserer på de vandbaserede farver er, at de er billigere og betydeligt nemmere at få fødevaregodkendt end fx UV-farver, udtaler Randy Vandagriff, som er nyligt udpeget præsident for Kodak’s Enterprise Inkjet Systems division.

Kilde: PrintWeek

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.

Skriv et svar

Din e-mail vil ikke være synlig.Tvungne felter er markerede *

*