Forside / Artikler / Inline færdiggørelse rimer på niche- og inhouseproduktion

Inline færdiggørelse rimer på niche- og inhouseproduktion

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Inline færdiggørelse handler både om at skabe rammen for den kortest mulige leveringstid, og at reducere fejl- og spildrisikoen. Det lyder attraktivt, men i praksis kræver inline-færdiggørelse en forholdsvis ensartet produktion, hvad angår materialer og formater, og derfor ses inline-færdiggørelse oftest, hvor der er tale om nicheproduktioner.

Stor udbredelse i etiketmarkedet
Bjarne Petersen fra HP-partneren Visutech fortæller, at de ikke har nogle arkfødede Indigoer med inline færdiggørelse installeret i Norden. Det skyldes, at de typisk står i traditionelle grafiske miljøer, hvor variationen i opgaverne er stor, og kun meget få produkter vil passe ind i et inline koncept, i hvert fald med de muligheder, der er i dag. Til gengæld er op mod halvdelen af deres rullefødede Indigoer leveret med inline udstyr . De fleste er etiketmaskiner monteret med lakering, stansning og stripping udstyr hovedsagligt fra AB Graphic eller Grafisk Maskinfabrik. Og det en markant højere procent end hvad man ellers ser rundt omkring i verden. Måske dobbelt så mange som gennemsnittet på verdensplan, ifølge Bjarne Petersen.

Skandinavien i front?
Det kunne bekræfte en antagelse jeg ofte møder, nemlig at Skandinavien er på forkant med implementeringen af inline udstyr. Høje lønninger har længe været en drivkraft i automatisering og inline produktion, men i følge John Jansen, direktør hos Müller Martini Nordic, er time-to-market næsten vigtigere i dag. Mange opgaver skal leveres før de er bestilt, og der er faktisk ikke tid til at mellemlagre og håndtere efterfølgende processer. Det betyder også, at det inline- og automatiseringsforspring vi måtte have skabt os, på baggrund af lønsituationen, hurtigt kan indhentes, fordi kravet om hurtig levering ikke er et skandinavisk fænomen men et globalt. Müller Martini Nordic omfatter også Estland, og John Jansen fortæller, at automatiseringsniveauet i det baltiske er steget markant på relativt få år. Det skyldes til dels, at deres lønninger stiger, men mest af alt fordi kravet om hurtig levering også gælder dem.

Inhouse vælger inline
Hos leverandøren af digitale printere Ricoh er inline færdiggørelse mere reglen end undtagelsen. I følge Nordic Product Marketing Manager Jan Brændholt er op mod 75 pct. af de produktionsmaskiner de har installeret i 2015 installeret med inline efterbehandling. Og tendensen er stigende, hvilket Jan Brændholt primært tilskriver væksten i inhouse produktioner, som typisk laver ret ensartede produkter. Det kan fx være manualer, brochurer, salgsmapper, rapporter etc.
Om hvorfor inhouse produktion er på vej op igen efter en periode med outsourcing siger Jan Brændholt: – Større virksomheder ser igen værdien af at have et “internt” trykcenter som kan løse en masse forskellige printopgaver og samtidig er print-on-demand igen blevet en vigtig faktor.
Jan Brændholt giver også udtryk for, at han tror at de grafiske virksomheder i stigende grad vil efterspørge inline færdiggørelse i takt med at også de bliver skarpere på deres forretningsmodel og mere nicheprægede i deres produktion
Hos Xerox bekræfter man, at det er på inhouse markedet, den store efterspørgsel efter inline færdiggørelse er. Solution and workflow analyst Mikkel Stenild Thomsen fortæller, at de grafiske virksomheder ofte investere i de løsninger, som formatmæssigt passer til deres efterbehandlingsudstyr. Det betyder, at der står mange iGens i de grafiske virksomheder, og at færdiggørelsen typisk er offline på traditionelt efterbehandlingsudstyr. At de vælger offline-løsningen skyldes, dels at de dermed er mere fleksible, både i opgaveløsningen og ved nedbrud, dels at de ofte er mere fokuserede på at udnytte printkapaciteten maksimalt.

Mere fokus på gennemløbstid
Inline færdiggørelse har godt fat i niche-markederne og i inhouse produktionerne – af indlysende grunde! Det store spørgsmål er, om ikke de traditionelle grafiske virksomheder i stigende grad også vil tage det til sig? Imod det taler, at de ofte har efterbehandlingsudstyr, der ikke umiddelbart lader sig integrere. For inline færdiggørelse taler, at også de grafiske virksomheder må skifte fokus fra kapacitetsoptimering til optimering af gennemløbstiden, for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter korte leveringstider og små leverancer. Og selvom mange grafiske virksomheder udadtil fortsat er full-service virksomheder, har flere forstået at fokusere på det, de er gode til og købe resten hos deres kollegaer. På den måde bliver deres produktion mere nicheorienterede, og de har større chance for at kunne drage nytte af inline færdiggørelse.

sw

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.