Forside / Artikler / Kan direct mail gøre en forskel?
Lagt på Pinterest af Zaryl Tan

Kan direct mail gøre en forskel?

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Direct mail er trængt på grund af de elektroniske medier, men mediet kan stadig noget som elektronisk post ikke kan. For at fastholde interessen for mediet,
er det i midlertid vigtigt at forstå netop de egenskaber, som er særlige for dette papirbårne medie.

Heidi Tolliver-Walker fra onlinemediet PrintingNews og Daniel Jørgensen fra Bording A/S har begge, uafhængigt af hinanden vil jeg tro, kigget på, hvad det er direct mail kan.
Heidi Tolliver-Walker ved at kigge en række designmedier over skuldrene og fundet frem til nogle tendenser i direct mail, som netop understøtter papiret som medie, mens Daniel Jørgensen har grebet fat i Grafisk Arbejdsgiverforenings ”Genveje til effekt – guide til direct mail” og givet den en overhaling.

Oplevelsen er den altafgørende forskel
Blandt Daniel Jørgensens iagttagelser er, at mediet i sig selv ikke sikrer, at du bliver læst, taget mere seriøst, er mere relevant for læseren eller nogle af de andre budskaber som er at læse i ovennævnte bog. Det, det handler om, er om du forstår at skabe en oplevelse hos modtageren.

Selv om budskabet og den samlede pakke må være det centrale, så er Heidi Tolliver-Walker dykket ned i, hvad det er for nogle ”håndtag”, der gør, at en direct mail kan være mediet for den oplevelse.

Papiret
Man kan først og fremmest skabe en opmærksomhed med papiret. Det være sig via tykkelsen, strukturen, farven, formen eller størrelsen. Post der har karakter af at være noget andet end reklamepost, regninger eller lignende vil naturligt tiltrække vores opmærksomhed, i hvert fald indtil vi åbner konvolutten.

Interaktiviteten
En egenskab der i stigende grad anvendes er at udstyre direct mailen med en form for interaktivitet. Helt banalt vil en portfals invitere til åbning, hvis ellers design og budskab er interessant nok. Men hvis man tænker mulighederne igennem, kan selve åbningen måske have en effekt, der gør at man får lyst til at gentage den. Hvad sker der når man åbner, drejer, folder ud eller vender det om? Og jo mere relevans gimmicken har i forhold til det, der interesserer modtageren, jo bedre er det naturligvis.

Fler-dimensionaliteten
Heidi Tolliver-Walker peger også på, at de meget kreative designere ofte anvender fler-dimensionale direct mails, forstået på den måde, at de indeholder flere elementer, som oven i købet kan være pakket ind i hinanden. Bare det at pakke det ud er en oplevelse, som især postordrefirmaer har udnyttet i årevis.

Tænk over, hvordan I kan hjælpe kunden til at fremme sine budskaber ved hjælp af et medie med nogle helt særlige egenskaber. Og hvis I ikke allerede ved, hvordan sådanne opgaver skal løses, så er det tid at finde ud af det. For direct mails er et effektivt redskab, når det anvendes rigtigt.
Med muligheden for at ramme helt snævre målgrupper er omkostninger begrænset, og når kreativiteten er stor er effekten det ofte også.

Kilder:
Heide Tolliver-Walkers artikel

Daniel Jørgensen på Bordings blog

Eksempler på kreative direct mails:
Paperspecs eksempler på direct mails

Bordings eksempler på direct mails

 

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.