Forside / Nyheder / Hvad interesserede de danske Labelexpo-besøgende?

Hvad interesserede de danske Labelexpo-besøgende?

De kom hovedsagelig for at se på hvad der var af nyheder på markedet, lige fra de store løsninger til de mindre. Men generelt kom de for at på digitale etiketmuligheder. Og de trykkerier, der besøgte Labelexpo, som endnu ikke selv producerede etiketter, kom for at på muligheder for hvordan de uden alt for store investeringer, kan komme i gang med etiketter, som de mener er et interessant område også at kunne tilbyde kunderne.

Flere mindre løsninger til stans af etiketter printet på ark blev studeret. Mange løsninger var fra Kina, og selv om de var billige, var der bekymring omkring service og reparation. En af de løsninger, der blev set på var fx A-StarCut

Af de lidt større løsninger fandt nogle af de danske besøgende Lemorau Digi EBR interessant. Det er en kombineret digitalprinter, lak og færdiggørelse.

På MultiPrint-standen stod der også en løsning, Digiprint 2100, der var lidt interessant for nogle af de danske besøgende, jeg fulgtes rundt med Labelexpo. Det er et tysk produkt – endda Nordtysk, det gør det lidt mere tilforladeligt set med danske øjne. Der blev blandt andet studeret en løsning med digitalprint, laminering, stans og oprulning. Totalløsningen kostede omkring 80.000 euro. Det var ikke så tosset, lød en af kommentarerne.

Sammen med danske gæster besøgte jeg også DPR Labeling standen, hvor der blev vist løsninger kombineret med Epsons etiketprintere TM-C3500, C7500 og C831. Samt Scorpio digitale etiket efterbehandlingsudstyr og Taurus’ laser efterbehandlingssystemer. En stand med løsninger, der var på et niveau, som var interessant for flere danske virksomheder.

OKI var der også med bl.a. deres Pro Series Label Printer, med firefarve-etiketprinteren Pro1040 og femfarveløsningen Pro1050. Begge narrow-web-systemer, der kan håndtere flere forskellige medier. Velegnet til mindre serier og on-demandproduktion.

Mit indtryk var, at danskerne så flere gode løsninger, men der er også lidt vej fra interesse til investering. Og kan det betale sig at investere selv, eller er det bedre at indgå nogle strategiske samarbejder? Det var spørgsmål, der svævede lidt i luften, da vi tog hjem.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.