Forside / Nyheder / Xeikon stopper Trillium-projektet

Xeikon stopper Trillium-projektet

Xeikon har i en pressemeddelelse bekendtgjort, at de har lukket udviklingsprojektet ”Trillium Liquid Toner”, som har været kendt fra i hvert fald Drupa 2012 som koncept, og på Drupa i 2016 blev manifesteret med The Trillium One Press. Xeikons VP Patrick van Baelan sagde i starten af 2016 til Caryl Sherburne, senior editor på WhatTheyThink, at projektet sigtede på, at udvide markedet for Xeikon til at omfatte direct mail og katalogproduktion og på sigt også magasinmarkedet.

Drupa 2016 skulle have været den kommercielle lanceringen af produktet, men der har tilsyneladende været uoverkommelige forhindringer i den proces, der nu gør, at de stopper projektet. I stedet vil de fokusere ressourcerne der, hvor de kan skabe mest værdi for kunderne og udnytte deres kompetencer bedst.

Benoit Chatelard, president & CEO for Digital Solutions hos Flint Group.

Benoit Chatelard, president & CEO for Digital Solutions hos Flint Group, der ejer Xeikon, udtaler:
– Vi analyserer kontinuerligt vores portefølje og vi føler os sikre på, at vi kan opfylde vores kunders ønsker med tør-tonerteknologien og den nyligt introducerede Panther UV inkjet teknologi. Med tør-tonerteknologien vil vi fortsat fokusere på emballage- og dokumentmarkedet, såvel som specielle segmenter som sikkerhedstryk og interior-decoration.

Benoit Chatelard pointerer, at Xeikon har positioneret sig selv som teknologi-agnostikere (agnostiker er en der ikke tror på at man kan nå den fulde sandhed, typisk om gud), og at de derfor løbende må evaluere og revurdere, hvad der er bedst for kunderne.
– Markedets dynamik, men i særlig grad tekniske udfordringer med at udvikle Liquid Toner-teknologien, har ført os til denne hårde beslutning, og til at kommunikere den råt-for-usødet til markedet. Vores kerneforretning er stadig, at levere high-volume, high-quality og high-value businesstil vores kunder i det grafiske marked og markedet for sikkerhedstryk.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.