Forside / Artikler / Kasper Dahl: Man må tage chancer og finde nicher

Kasper Dahl: Man må tage chancer og finde nicher

Canon kampagnebanner uge 39/18 Vikiallo kampagnebanner aug-2018

Første gang jeg besøgte Dathoprint var dengang, de netop havde fået installeret deres digitale offset-maskine, Presstek. Nu er anledningen, at Kasper Dahl igen har foretaget en investering, og der har da også været flere i den mellemliggende tid.

Kasper Dahl købte sit første trykkeri tilbage i 2000. Det var en enkeltmandsvirksomhed, og Kasper var en ganske ung trykkeriejer dengang. I 2004 købte han Dathoprint, og i 2006 var det en skiltevirksomhed, der blev indlemmet i virksomheden.

Da skiltefirmaet blev integreret i Dathoprint var de eksisterende lokaler ikke så velegnede, så der blev fundet nogle nye, der bedre kunne rumme en fuldt udstyret skilteafdeling. Det er fem år siden, og pladsen er igen ved at være lidt trang, ikke mindst fordi der skal være plads til endnu en maskine. Så der er købt en større bygning, der dog p.t. kun benyttes som fjernlager.

– Det går rimelig godt. Vi har nogle stabile kunder. Nogle har været med lige fra 2000, fortæller Kasper Dahl.

Kunderne er en blanding af lokale håndværkere og større virksomheder fra hele landet. Omkring 60 procent af omsætningen kommer fra de lokale. Fordelingen mellem ”almindelige” trykopgaver og skilteopgaver er cirka 50/50.

– Vi har udviklet skilteafdelingen med basis i vores eksisterende tryk-kunder. Og udover vores egen skilteafdeling, så har jeg også købt 50 procent af en skiltevirksomhed, der er specialiseret i solfilm, facadeskiltning og biler, kommenterer Kasper Dahl.

Skilteafdelingen er fuldt udstyret med blandt andet en Roland storformat og skæreplotter med mere. I tryksagsproduktionen står den tidligere nævnte Presstek, som Kasper Dahl har været glad for. Endvidere er der en Xerox-produktionsprinter, og opgaverne fordeler sig næsten ligeligt mellem de to teknologier.

Chancer og nicher
Kasper Dahl har en teori om, at det er nødvendigt at finde nogle nicher, og tage nogle chancer.

– Vi er nødt til at skille os ud, og ikke være bange for at tage en investering. Det gør vi også med den maskine, vi netop har fået installeret. Det er en MGI Jet Varnish 3DS fra Konica Minolta, som er blevet medejer af MGI. Maskinen kan blandt andet køre partiel lak eller folie. Og det bliver installation nummer to i Danmark, fortæller en stolt Kasper Dahl.

En af fordelene ved MGI-maskinen er ifølge Kasper Dahl, at den er forsynet med et kamera, der betyder at maskinen selv retter ind efter trykarket, selv om det er ”trukket” lidt skævt.

På billedet ses Kasper Dahl sammen med Allan Mølgaard

En anden fordel, som Kasper Dahl ser ved den nye MGI Jet Varnish, er de helt nye muligheder den giver inden for fx bogomslag og emballage.

– Vi regner med at vi skal være underleverandør til andre trykkerier på de opgaver, vi kan løse med MGI-maskinen, forklarer Kasper Dahl.

– Installationen er gået fint, og vi har kørt en del interne opgaver på maskinen, og de prøver, vi har sendt til kunderne, er blevet meget positivt modtaget. Ikke mindst fordi vi også har investeret i en kacheringsløsning, således at vi kan kachere med både blanke, matte og soft touch-overflader. Så nu er vi fuldstændig klar til at hjælpe vores kolleger og kunder med at gøre tryksagerne til noget særligt, lyder det fra Kasper Dahl.

Hvordan tegner fremtiden sig for Dathoprint?
– Hvis vi ikke fortsætter med at tage nogle chancer og blive ved med at finde nogle nicher, så er vi her ikke om 5-10 år. Indtjeningen i den grafiske branche er lav, og derfor er gælder det for mig ikke så meget om direkte vækst, men mere om at finde de rigtige nicher, som kan bidrage bedre til indtjeningen og til vores plads i branchen, lyder slutkommentaren fra Kasper Dahl.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.