Forside / Nyheder / Marked / Trykkerierne viser stor interesse for det solide label-marked

Trykkerierne viser stor interesse for det solide label-marked

Lasertryk 48-52 Macrodot kampagnebanner 41-46/18

I januar var Visutech vært for et meget velbesøgt seminar om produktion af etikker i Vejle. I sidste uge var det Konica Minolta, der havde inviteret til to seminarer om mulighederne og udfordringerne inden for label-markedet. Det ene blev holdt i Aarhus, det andet i Ballerup nord for København.

Det var igen et yderst velbesøgt seminar, og de fleste af de besøgende beskæftigede sig ikke med produktion af labels i hverdagen, men ville høre mere om mulighederne.

På talerlisten var blandt andet Michael Bach fra Medit Consult. Han indledte med at sige, at labelmarkedet er kompliceret, men at det absolut også er et meget attraktivt marked at arbejde i.

Labels-kunderne ”shopper” ikke så meget rundt. De forlanger stor sikkerhed og god service fra deres leverandører, og markedet er præget af samarbejdskontrakter, der ofte er ganske lange.

Hertil kommer, at labelproducenterne sammenlignet med øvrige tryksagsproducenter som branche er ret solide og tjener fornuftige penge, som Michael Bach udtrykte det.

For de bedste fem labelproducenter (i Danmark) er soliditetsgraden 42.8 og afkastningsgraden tilsvarende god.

Så selv om produktion af labels også er præget af udfordringer – ikke mindst da etiketterne er underlagt krav og reguleringer, alt efter hvilket segment, de skal anvendes i, så er det et interessant marked at undersøge nærmere, hvis man ønsker at udvikle virksomheden med et nyt og lønsomt forretningsområde. Trends for labelsegmentet siger at forbruget af etiketter vil stige med 4 procent årligt, og priserne vil også være svagt stigende.

I dag udgøres den digitale produktion af etiketter af 11 procent af markedet, og denne andel er stærkt stigende. Flexo udgør 37 procent, og er lidt stigende.

Steen Hansen, der også er fra Medit Consult forklarede, at valg af teknologi skal baseres på kundeunderlag, kundernes behov og deres kvalitetskrav. Og man skal ikke gå ind i markedet uden først at have udarbejdet en case, som klart viser visionen og målet.

Morten Toksværd fra GM (Grafisk Maskinfabrik) fortalte til slut om den løsning, de havde været med til at udvikle og sammensætte for Konica Minolta med Accurio labelprinter forsynet med efterbehandling fra GM og en JetVarnish Web-løsning, der giver mulighed for at arbejde med forædling af etiketter små oplag.

Der er installeret fire Accurio-labelløsninger i Skandinavien. Den ene installation er sket her i Danmark.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.