Forside / Artikler / Målet er at være den grafiske branches totalleverandør af plast og folier
Houlberg Zepernick og salgschef Jacob Busk Jensen foran Vink Plasts logo.
Marketingschef Helle Houlberg Zepernick og salgschef Jacob Busk Jensen inviterer indenfor hos Vink Plast for at fortælle om deres strategi for det grafiske marked.

Målet er at være den grafiske branches totalleverandør af plast og folier

Canon kampagnebanner uge 39/18 Vikiallo kampagnebanner aug-2018

I år fejrer Vink Plast 50 års jubilæum. Navnet har ikke været Vink Plast i alle årene, men de har ligget på samme adresse og været leverandør af plastemner til industrien og byggebranchen. De sidste 33 år har de også leveret til skiltebranchen. Det har i overvejende grad været faste plastplader, mens udbuddet af grafiske folier har været mere nichepræget. Det bliver der nu lavet om på.

Det er marketingschef Helle Houlberg Zepernick og salgschef Jacob Busk Jensen der inviterer indenfor hos Vink Plast. her fortæller de om deres strategi for det grafiske marked.
– Vi er en stor virksomhed med en lang historie også inden for det grafiske. Vi har hele sortimentet inden for Sign and Graphics. Nu udvider vi sortimentet med ikke mindre end 300 Premium grafiske folier fra 3M, fortæller Helle Houlberg Zepernick.

Salgschef Jacob Busk Jensen frsa Vink Plast.

Jacob Busk Jensen fortæller, at de har en omfattende dokumentation på alle deres produkter.

Målet er, at være de grafiske virksomheders totalleverandør af skilte og grafiske folier. Ifølge Jacob Busk Jensen er det de større grafiske virksomheder, der driver udviklingen i øjeblikket. Han fortæller:
– Det er de virksomheder, der vokser mest. De har i forvejen mange af kunderne, de investerer i den nyeste teknologi og ser muligheden for at supplere med skilteprodukter og butiksindretning. Det er særligt i forhold til de større detailhandelskæder, at den udvikling ses, siger Jacob Busk Jensen og tilføjer:
– og de bliver så effektive, at de er i stand til at trække print-opgaver hjem, som ellers har været lagt i udlandet.

Større virksomheder er bedre til at se helheden

En anden grund til at større virksomheder er interessante er, at de typisk har ressourcer til en efterkalkulation. Og det er her, at de opdager, at billigst ikke altid er bedst. For et billigere folieprodukt kan i mange tilfælde betyde mere efterbearbejdning eller ligefrem at jobbet må gøres om, og så er gevinsten ved den lavere pris hurtigt spist op. Som eksempel på dette nævner Jacob Busk Jensen et af deres folieprodukter fra Neschen:

– Mange detailkæder sender kampagnefolier rundt til butikkerne. Her må butikspersonalet så selv stå og montere folien. Det er de ikke nødvendigvis særligt gode til. Det kan betyde, at folien ikke blive monteret særlig pænt eller at man må medsende en ekstra folie, så de har en ekstra, hvis noget skulle gå galt. Easy-Dot produktet fra Neschen er en folie, der forholdsvis nemt kan monteres, rettes til, afmonteres og genmonteres. Det er ikke det billigste folieprodukt, men når du betragter den samlede proces, kan de meget vel vise sig at være det, siger Jacob Busk Jensen.

Vi vil med helt ind i udviklingsafdelingen

For Jacob Busk Jensen og Vink Plast handler det om, at stå ved, at man har mange års erfaring og en stor materialeindsigt, og at det er det kunderne skal kende dem på. Jacob Busk Jensen siger:

– Vi skal ikke være dem med der kører rundt med prislisten. Vi skal være dem, kunderne inviterer på kaffe, fordi vi kan bidrage i udviklingen af deres forretning. Vi vil helst med helt ind i udviklingsafdelingen og være med til at finde de nye løsninger og produkter. Og det skal være med til at sikre kundens forretning fremover. Det kræver mere end hvad en almindelig sælger er i stand til, men vi har dygtige folk, og det er det, vi kan.

Større synlighed gør ikke noget

Vink Plast Sign & Graphics har haft en betydelig vækst over de sidste tre år, men mener alligevel, at tiden er kommet til at slå et slag for større synlighed i den grafiske verden. For selv om strategien er, at øge salget ved at tilbyde de eksisterende kunder flere produkter, så gør det ikke noget, hvis der også kommer nye til.

Synligheden skal primært komme gennem mere personlig kontakt, men også gennem sociale og faglige medier og ikke mindst messer. I efteråret 2017 vendte Vink Plast tilbage til Danmarks største grafiske messe – Sign, Print og Pack– i Odense, og det gjorde de med stor faglighed og højt humør. Faktisk så effektivt, at de vandt konkurrencen om årets bedste messestand.

– Vi skal ud og lave lidt ballade, siger Jacob Busk Jensen, ud og vise at vi både er dygtige og hyggelige, og at vi godt kan tage et par røde seler på og lave lidt sjov. Det skal gå fint i hånd med, at vi også er dem, der er kendte for den mest saglige og omfattende dokumentation for vores produkter, slutter Jacob Busk Jensen.

Marketingschef Helle Houlberg Zepernick står med en stor lakridskonfekt i plast fremstillet til udstillingsformål.

Marketingschef Helle Houlberg Zepernick håber at kunne synliggøre Vink Plats store mangfoldighed inden for skilte- og udstillingssegmentet.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.