Forside / Artikler / Fleksible emballagetrykkerier er i gang med digital transformation
Rob Engelman HP, Jonas Skuthälla Westpak og Bjarne Petersen fra Visutech.

Fleksible emballagetrykkerier er i gang med digital transformation

Damgaard Jensen kapagnebanner 43-47 Macrodot kampagnebanner 41-46/18

Vi har i Norden omkring 35-40 virksomheder, der trykker fleksibel emballage. Seks til ti af dem er her i Danmark, sådan cirka.

Ifølge Bjarne Petersen fra Visutech står de lige nu i samme situation, som trykkerierne for år tilbage.

De er i gang med at transformere sig til digital produktion – også brede baner.  Digital produktion i smalle baner har allerede vundet indpas i markedet.

Lige nu er det meget brand owners, der driver udbredelsen af den digitale transformation. De vil gerne udnytte de muligheder, der er med digital produktion, blandt andet i form af  emballage med variable data og mindre serien. Samt ikke mindst muligheden for at forbedre og forfine produkterne.

– Vi begynder også at se, at fleksibel emballage begynder at erstatte andre emballagetyper, som fx plastflasker med mere, fortæller Bjarne Petersen, som vi har en snak med i forbindelse med at den tredje HP Indigo 20000 Digital Press er blevet installeret her i Norden.

Tre HP Indigo 20000 i Norden

De to første blev installeret hos Scandiflex i Landskrona, og den første installation skete hos Medieköket i Helsingborg. Og den tredje gik så til Finland.

Hvornår vi ser den første installation i Danmark vides endnu ikke, men Bjarne Petersen forventer, at der er plads til nogle stykker også her i landet.

Den finske installation er sket hos Westpak, som i forbindelse med omstillingen i produktionen til ny teknologi har valgt at bygge videre på deres High Resolutions Printing koncept med højkvalitets emballagetryk. Det gør de ved også at bygge videre på deres relationer til Visutech og HP.

Fleksibilitet, mindre oplag og variable data er nye muligheder

Med den nye HP Indigo 20000 planlægger Westpak at udvide virksomheden med nye kunder, nu hvor de kan tilbyde større fleksibilitet og flere muligheder med fx mindre oplag og produktion med variable data.

– Den konstante udvikling inden for emballagemarkedet gør det til en meget interessant branche at arbejde i. Produkters levetid bliver kortere, antallet af forskellige versioner og kompleksiteten af design øges og variabelt tryk opfylder behovet til emballage med personaliserede budskaber, fortæller Jonas Skuthälla, direktør hos Westpak.

– Vi har allerede i dag et højkvalitetstrykkeri med den mest fleksible og kompetente organisation på markedet. Beslutningen om at installere en HP Indigo 20000 gør os endnu mere fleksible og kompetente. Vores langsigtede relation med Visutech og HP, som bygger på samarbejde, har hjulpet os med at træffe den rigtige beslutning. Vi vil også i fremtiden fortsætte med at investere i nye kvalitetsmuligheder for at sikre en service på topniveau, og vi ser mange interessante muligheder for vores kunder med vores investering i HP Indigo 20000, fortsætter Jonas Skuthälla.

Godt samarbejde

– Det gode samarbejde mellem Westpak, Visutech og HP samt forståelsen af at værdsætte et godt samarbejde skal fremhæves og er en vigtig grund til beslutningen om den nye investering, kommenterer Bjarne Petersen.

HP Indigo 20000 skal anvendes til fødevareemballage

Westpak forventer at den nye maskine primært skal anvendes til fødevareemballage, og Westpak planlægger at udbygge deres netværk med designere og indholdsproducenter, som nu kan tilbydes et komplet udbyd af emballageløsninger, der imødekommer kundernes behov.

PS!

Hvornår den første installation af en HP Indigo 20000 sker på det danske marked, vides i skrivende stund ikke.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.