Forside / Artikler / De nye grafiske udfordringer

De nye grafiske udfordringer

Macrodot kampagnebanner 21/22

Kronik skrevet af Peter Ollén, Chefredaktør for Sign och Print i Sverige. Kronikken er udtryk for forfatterens holdning, men bringes af den danske redaktion, da vi finder indholdet væsentligt.

For første gang i mange år er en række grafiske virksomheder rentable. Pengene er nødvendige for den vigtige transformation mod helt nye udfordringer. Denne gang handler det ikke så meget om krise som om nye muligheder.

Det er valg i Sverige den 8. september 2018. Traditionelt betyder det, at der skal produceres en stor mængde tryksager og en masse udendørs reklame. Ved det danske kommunalvalg sidste år blev det sagt, at det ville blive det første digitale valg. En analyse der efterfølgende blev foretaget viste, at der blev produceret det samme antal brochurer som sædvanlig. Og der er meget store mængder vi taler om.

De svenske partiers pengekasser er fyldte, og det anslås, at der vil blive købt tryksager for 100 mio. svenske kroner. Ingen vil vove at være kun på Facebook. På den anden side vil meget af den udendørs reklame blive erstattet af omfattende digital markedsføring. Og vi taler lige så store summer på digital som på tryksager.

For at gøre bestillingen nemmere har mange trykkerier investeret kraftigt i deres digitale bestillingssystemer. Da Lasertryk begyndte, havde de to fuldtidsprogrammører. Et par år senere var der fire personer. Hvis du ønsker at møde kunden digitalt, kræver det mange ressourcer. Men det er også vigtigt, at det kombineres med et personligt svar. Der skal være nogen at ringe til og tale med.

Selvom de var de største online-trykkeri i de nordiske lande, blev Lasertryk købt af tyske Online Printers i efteråret. Når Online Printers og United Print (druk24) nu etableres i Sverige, bliver det med et helt andet prisniveau. De fleste tryksager vil blive produceret til ca. halvdelen af ​​det, der tidligere har været betalt for tryksager i Sverige.

Men selvom Online Printers og United Print har svenske medarbejdere ansat i Nürnberg og Dresden, ønsker de have direkte kontakt med kunden. De arbejder hårdt for at etablere kontakt via de svenske trykkerier, der kan hjælpe med materialer og ordrer. I Tyskland har Online Printers over 90 procent af ordrerne placeret hos andre trykkerier.

Forretningsmodellen er enkel. De opretter en webshop, der ligner en helt almindelig svensk trykkeriportal. Det svenske trykkeri, der samarbejder med fx Online Printers, beslutter sig for hvilken pris de ønsker at tage og markedsfører portalen som sin egen. Når jobbet kommer ind, tager trykkeriet stilling til, om de selv vil udføre jobbet, eller sende det videre til Tyskland.

Typisk vil trykkeriet have effektivt digitalt udstyr og udføre alle job, der kræver levering inden for en uge, mens resten sendes til produktions i udlandet. De lange leveringstider på de internationale web-løsninger giver lokale konkurrenter gode chancer for at overleve ved at tilbyde kortere leveringstider. I Østrig og Schweiz findes der i dag ingen større uafhængige trykkerier, og i øjeblikket står kampen i Holland og Belgien. I de nordiske lande har vi kun set begyndelsen.

Nogle trykkerier forlader markedet for standard tryksager som brochurer og kataloger. I stedet fokuserer de på mindre serier af emballager eller storformat print. Meget peger på, at emballageindustrien står over for en større forandring, med betydeligt kortere serier af mere og mere emballage. Det bliver meget interessant at se, om de store emballagetrykkerier er i stand til at modstå konkurrencen, fra de nye og mere letbenede aktører såsom de hurtigt voksende Göteborgstryckeriet eller Elanders, der er forvandlet fra trykkerier til en globale logistikvirksomheder.

Andre trykkerier begynder nu at få ekspertise produktion af interiør. Her spås også om store forandringer, når tapetet skal trykkes på bestilling, og når tekstiler skal laves i korte serier, og laminaterne skal skræddersyes til hotellet eller kontoret. Som med emballage taler vi om enorme mængder af ”skræddersyet” materiale, der skal produceres inden for en helt ny forretningsmodel.

Uanset hvordan du vælger at gå med, så er det sikkert, at vi vil se en helt anden grafisk industri om ti år. Og formentlig også en mere lønsom.

Stockholm den 25. april 2018
Peter Ollén

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.

3 kommentarer

  1. Det er godt set, Peter!
    Hele ideen bag vores whitelabel-koncept er, at hjælpe de grafiske virksomheder, som har godt fat i sine lokale kunder, men ikke selv er konkurrencedygtige. I dag hjælper vi mere end 500 grafiske virksomheder på den måde. Ikke kun med produktion, men også med markedsføring og vedligeholdelse af webshop. I gennemsnit har de haft 34% i avance på deres opgaver – en del mere end jeg selv havde på GP-Tryk i sin tid.
    Løsningen præsenteres her: http://www.lasertryk.dk/whitelabel

  2. I Danmark raser der en hed debat i disse dage over ulve, som er kommet sydfra ind i Jylland. Frygten er stor til trods for at antallet af ulve er ret begrænset. I Danmark har en hel branche set, hvordan det kan gå, når få trykkerier, som f.eks. Lasertryk, billigtryksag (som var under GP-Tryk) og en række andre trykkerier, som f.eks. Discountprint ensidigt har fokuseret på priser. Ingen tvivl om at priserne er faldet og på kort sigt hellere ingen tvivl om at det har været en fordel for mange kunder. Det er også fint, at hylde lave priser, standardvarer og ensretning af et marked – fred være med det.

    Men at en toneangivende redaktør som Peter Ollén vælger at tage denne debat og relativt énsidigt hylde lavprismodeller og forretningsmodeller, som ihvertfald betyder færre trykkerier med større enheder og mindre specialproduktion er mig en gåde – hvis jeg skal være helt ærlig. Når Onlineprinters nævnes, så er det vel fordi – det er man nødt til, eftersom Lasertryk nu er en del af koncernen og største online aktør i Norden – men at Druck24 nævnes i samme sammenhæng – er vel mest relevant eftersom Print24’s annoncer på Olléns medier ikke ser ud til at være på nederste hylde i forhold til eksponering?

    At sige at lavere priser generelt giver øget rentabilitet i branchen er nok den mærkeligste IKKE økonomiske indsigt jeg endnu har hørt om – og når Henrik Kruse så i sit svar skriver at Whitelabel kunderne i gennemsnit har 34% i avance – så er den forrykte cirkel fuldendt.

    34% af 100,- kr. er nu engang mindre end 30% af 200,- kr. osv.

    For mig er det en fuldstændig ubegribeligt, at der i så lille grad fra branchens aktører tales om markedsstørrelser, hvor branchen bevæger sig hen, hvordan markedet differentierer sig og hvordan vi udvider markedet – hvilket absolut ikke sker ved ensidig fokusering på lav pris.

    At ulven kommer fra syd er et faktum, men at den tilsyneladende også kommer fra Øst – tja – det var nyt!

  3. Peter Ollén

    Hej Morten,

    Jeg tror ikke at vi vil se færre trykkerier fremover – snarere tværtom. For de hurtige opgaver skal altid løses lokalt. Det har været en stor styrke for den grafiske branche.

    Men gennem at være koblet til en stærk aktør – som f.eks. Lasertryk eller dit Printprovider – kan det lille trykkeri tilbyde en stor bredde også af specialløsninger, som det ville have været umuligt for det at løse på egen hånd.

    Både du og jeg har truffet de norske trykkerier som nu lægger alle større opgaver hos kollegaer mens de digitaltrykker resten selv.

    At udvikle nye produkter kan man selvfølgelig både gøre på egen hånd og i samarbejde med en kollega der har udstyret for alt det skæve.

    Nu har Søren og Lis valgt at oversætte min artikel fra svensk, men der kunne præcis ligeså vel have stået Danmark og dansk på alle de steder hvor der nu står Sverige og svensk.

    Venlig hilsen
    Peter Ollén