Forside / Artikler / Dystan-Rosenberg har (næsten) den helt rigtige størrelse
Direktør og medejer Palle Odgaard Studsgaard foran Dystan-Rosenbergs slogan: For succesful printing.
Direktør og medejer Palle Odgaard Studsgaard foran Dystan-Rosenbergs slogan: For succesful printing.

Dystan-Rosenberg har (næsten) den helt rigtige størrelse

Damgaard Jensen kapagnebanner 43-47 Macrodot kampagnebanner 41-46/18

I begyndelsen af 2015 blev Dystan og Rosenberg Bogtryk lagt sammen. Ifølge direktør og medejer Palle Odgaard Studsgaard var der flere årsager til sammenlægningen. For Palle handlede det blandt andet om, at opnå en størrelse på virksomheden, der gjorde, at opgaverne kunne deles på flere hænder, så han ikke behøvede at være involveret i alting.

Derudover passede Dystan og Rosenberg Bogtryk godt sammen, både mentalt, samt på kunde og udstyrssiden. Det mentale forklarer Palle Odgaard Studsgaard ved, at begge virksomheder kommer ud af en tradition, hvor alle medarbejdere er indstillet på, at følge enhver opgave helt til dørs. Det er fagligt kompetente medarbejdere, som har været der længe og har en høj grad af kundekendskab.

Dystan havde været gennem en transformation fra stor traditionel reprovirksomhed til at have fundet et nyt fundament inden for digitaltryk og storformatprint, mens Rosenberg var et mere traditionelt offsettrykkeri på jagt efter nye forretningsområder. Med hver deres kundesammensætning og udstyrspark komplimenterede de hinanden perfekt.

Investeringer over hele fronten

Godt og vel tre år inde i fusionen er meldingen, at det går godt. De har opnået den størrelse der gør, at de er i stand til at foretage de investeringer, som er nødvendige i konkurrencen om kunderne. Første investering var en udskiftning af offsetmaskinen til en fuldformat 4-farve Komori med lak og forlænget udlægning. Sidenhen har de udskiftet deres iGen4 med en iGen5 og senest har de investeret i en Arizona UV-flatbed printer. Og det stopper ikke der. Palle Odgaard Studsgaard fortæller, at de i øjeblikket er langt fremme med investeringen i et nyt skærebord. Han siger:

– Vi har siden fusionen primært udviklet os på to områder. Det er storformat, hvor vi med den nye Arizona har formået at tiltrække nye kunder og især har mange opgaver inden for skilte, folier og stickers. Og efter vi har opgraderet vores iGen4 til en iGen5 har vi kunne tilbyde meget kraftigere papirkvaliteter, hvilket især reklamebureauerne er faldet for. Vi kan fx lave visitkort på 440 gram ubestrøget, og det er noget der virkelig lægges mærke til.

Storformat fylder mere og mere hos Dystan-Rosenberg, både forretningsmæssigt og rent udstyrsmæssigt. Som nævnt står de foran en investering i et nyt skærebord til konturskæring og skilte. Og alt tyder på, at det bliver et bord fra Summa. Men skilteproduktionen er mandskabsintensiv og Palle Odggard Studsgaard ser med interesse mod forskellige automatiseringsinitiativer.

De fire ejere af Dysten-Rosenberg (fra venstre mod højre): Palle Odgaard Studsgaard, Palle Rosenberg, Klaus Olsen og Jørgen Mogensen.

De fire ejere af Dysten-Rosenberg (fra venstre mod højre): Palle Odgaard Studsgaard, Palle Rosenberg, Klaus Olsen og Jørgen Mogensen.

Ejerkredsen udvidet

Ejerkredsen består af fire personer, nemlig de to oprindelige virksomhedsejere Palle Rosenberg og Palle Odgaard Studsgaard, samt Jørgen Mogensen og Klaus Olsen. Om Jørgen Mogensens og Klaus Olsens indtræden i ejerkredsen siger Palle Odgaard Studsgaard:
– Jørgen har bare så meget erfaring og er knaldhamrende dygtig, så det var vigtigt at knytte ham tæt til virksomheden. Klaus har jeg kendt siden midten af nullerne, hvor han havde Illemann Tryk. Vi brugte tit hinanden og havde et rigtig godt samarbejde, så da der opstod en mulighed, så vi det som nyttig udvidelse af vores ledelseskapacitet.

Strategien er at nå den helt rigtige størrelse

På spørgsmålet om, hvor er Dystan-Rosenberg om fem år siger Palle Odgaard Studsgaard:
– Der er tre muligheder. Enten er vi 20-30 procent større end vi er i dag, vi kan være blevet opkøbt eller også er vi her slet ikke. Strategien er at være 20-30 procent større. For det er det der skal til, for at vi kan holde investeringstakten. Maskinerne bliver konstant hurtigere og bedre, og hvis du ikke vil hægtes af konkurrencen må du være villig til løbende at investere.

Palle Odgaard Studsgaard viser deres seneste kampagne overfor nye kunder.

Palle Odgaard Studsgaard viser deres seneste kampagne overfor nye kunder.

Men Palle Odgaard Studsgaard understreger også, at udvidelsen primært skal ske gennem en bedre kapacitetsudnyttelse. Der skal flere opgaver ind og flere medarbejdere til at udnytte den maskinpark, de allerede har. For de har sådan set den størrelse, som er optimal i forhold til det, de gerne vil i markedet. At være kundernes sparringspartner og kunne rådgive om stort og småt. At kunne reagere hurtigt og fleksibelt ved at lave det meste in-house. Der igennem kan de opnå den relation, som Palle Odgaard Studsgaard ser som deres eksistensberettigelse.

For at opnå dette er de ”begyndt at tage deres egen medicin” som Palle Odgaard Studsgaard udtrykker det. Under temaet ”For succesful printing” har de udviklet et lille eksempelkatalog med tryk på forskellige papirkvaliteter, med forskellige trykmetoder og forskellige forædlingsgrader. En lille lækker mappe der rundsendes til udvalgte potentielle kunder. Ifølge Palle Odgaard Studsgaard har modtagelsen hidtil været særdeles positiv. Så håbet, om at nå Dystan-Rosenberg kan nå op på den helt rigtige størrelse, er lysegrønt.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.