Forside / Nyheder / Marked / Folieleverandør går ind i UV-trykfarvemarkedet
Hos Scandisales opskæres jumboruller til de formater kunderne efterspørger.

Folieleverandør går ind i UV-trykfarvemarkedet

Danmarks største leverandør af specialpapir- og folier, Scandisales, har købt UV-trykfarvefabrikken Zeller+Gmelins (ZG) afdeling i Skanderborg. Dermed forstærker de deres fokus på etiket- og emballagemarkedet i Danmark og det øvrige Skandinavien.

Det er tre måneder siden de kundgjorde købet af ZG, som producerer UV-farver og lakker til det grafiske marked, med særlig fokus på etiket- og emballage. Købet er en del af en vækststrategi som de har fulgt siden 2007, hvor Scandisales blev købt af Ubro A/S og Kristian Skov indtrådte som ny direktør.

I 2012 købte de folievirksomheden Polyfa, og i 2013 købte de svenske Systemprint, som var Nordens største leverandør af termotransferfolier (TTR) og nu, i 2018, følger altså ZG med ind i koncernen, som i øvrigt består af søsterselskabet Ubro Systempac, der leverer indpakningsmaskiner til en bred vifte af industrier.

Ny strategi med fokus på værdiskabelse

Kristian Skov er manden bag strategien, der også har forandret Scandisales fra en ren agenturvirksomhed til en producerende virksomhed. Han fortæller:

– Det var hurtigt tydeligt for mig, at man er alt for sårbar, hvis man bare videresælger varer. Det var væsentligt for os, både at tilføre produkterne noget værdi og at løfte kunderne med rådgivning baseret på de materiale- og proceskompetencer vi har opbygger gennem 35 år i den grafiske branche.

Derfor har de siden 2007 udviklet en hel konverteringsafdeling, hvor de konverterer jumbofolieruller til de bredder og længder der efterspørges på det danske og nordiske marked. Kristian Skov fortæller, at de kan skære folier med tykkelser fra 2 til 1.500 my i rullebredder på helt ned til 4 mm. Selvom det meste skæres i standardformater, så er der et stigende behov for specielt tilpassede rullestørrelser.

Scandisales er, ifølge Kristian Skov, Danmarks suverænt største leverandør af specialpapir og -folier til det grafiske marked. Lidt overraskende fortæller han også, at de oplever en stigning i salget af folier, på trods af, at vi generelt taler om nedgang i volumen på grafisk produktion. Men det skyldes nok primært, at deres grafiske marked i overvejende grad er etiket- og emballagemarkedet som, i modsætning til det øvrige grafiske marked, er i vækst.

Unik service for de danske UV-kunder

Med købet af ZG har Scandisales både blandestationer og teknisk personale til rådighed så de kan levere præcis det kunderne efterspørger og sparre med dem om materialer og muligheder hurtigt, og på dansk. Kristian Skov siger:

– Tilgængelighed og kundetilpasning er nogle af vores nøglekompetencer. Varerne skal være til at få hurtigt, med den rigtige vejledning og i den form kunderne ønsker. Jeg mener, at tidspunktet for at tage ZG ind i porteføljen er helt rigtigt. Dels er der en stigende efterspørgsel efter avancerede etiket- og emballageløsninger, hvor vi kan byde bredere ind, dels kommer ZG fra starten af det nye år med en helt ny Low Migration UV-farveserie, der lever op til alle kendte standarder inden for fødevareproduktion. Et tema som også har et hastigt stigende fokus.

På foliesiden er Scandisales eneforhandler af det eksklusive foliemærke KURZ og er desuden leveringsdygtige i både hot- og coldfoil-løsninger til montering i diverse trykmaskiner.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.