Forside / Artikler / Har femdoblet de digitale printopgaver
Richard Lodahl ved en af AccurioPress-maskinerne i Reklametryks digitale printafdeling

Har femdoblet de digitale printopgaver

Lasertryk 48-52 Macrodot kampagnebanner 41-46/18

Hvordan går det? Er en ofte benyttet indledning ved enhver samtale. Det er også det spørgsmål, jeg stiller til Richard Lodahl fra Reklametryk, da jeg besøger virksomheden i Sunds ved Herning og kaffen er serveret. Og det går godt.

– Det går faktisk helt fantastisk godt. Og det er i alle afdelinger, uddyber Richard Lodahl svaret.

Reklametryk har her i efteråret haft 31 års fødselsdag. Kendetegnende for virksomheden er, at de konstant er under udvikling. Og de fortsætter med investeringer i udstyr, der kan betyde en forskel på de ydelser, der kan tilbydes kunderne.

Reklametryk er præget af, at de arbejder med ultrakorte deadlines. Produktionen kan ikke langtidsplanlægges.

– Vi kan kun se to til tre dage frem med hensyn til produktionsplanen, men ordrerne kommer løbende, fortæller Richard Lodahl.

Her ses Richard Lodahl i offset-afdelingen

Reklametryk har valgt, at det ikke er prisen, der skal konkurreres på. De vil hellere adskille sig på at kunne levere hurtigt og tilbyde kunderne specielle løsninger. Men der køres naturligvis også mange mere standardiserede opgaver igennem produktionen, hvor den korte leveringstid stadig er gældende.

– Vi giver ikke rabatter, men vi forsøger at vise kunderne nogle alternative løsninger på deres opgaver, således at de skiller sig ud fra mængden. Vi producerer rigtig mange prøver på opgaver, så kunderne selv kan opleve forskellen, når der fx benyttes folier og forskellige papirkvaliteter. Mange af vores opgaver både i offset og digital print kører på ubestrøget papir. Vi viser også gerne prøver til kunderne på de mere eksklusive papirkvaliteter fra fx Gmund og Fedrigoni. Når kunderne først har set det, diskuterer vi ikke rabatter, kommenterer Richard Lodahl.

Omkring 30-40 procent af opgaverne er specialproduktioner hos Reklametryk, hvor der årligt produceres omkring 10.000 ordrer.

Den digitale afdeling fik nyt udstyr, som lever op til forventningerne

Richard Lodahl har investeret i en del nyt udstyr de seneste år. Og i december sidste år var det deres digitale printafdeling, der stod for tur. Her blev der taget ældre udstyr ud, som blev erstattet af ny Konica Minolta-maskiner.

– Vi så Konica Minoltas AccurioPress C6100 på Sign, Print & Pack sidste år, og den imponerede os. Men inden vi besluttede os, blev der kørt virkelig mange test, så vi var sikre på, at den kunne klare de opgaver, vi forventede at køre på maskinerne. Det er specielt pasningen og kvaliteten, der imponerede os, og var med til at afgøre valget af  udstyr. Og så er det ikke en ”sart” maskine, fortæller Richard Lodahl.

Richard Lodahl og Lis Lykke i samtale under end udvisning i Reklametryks produktion

Kvaliteten er så god, at Reklametryk har flyttet mange opgaver fra offset til digital produktion. Og kvaliteten er vigtig for Reklametryk, der ønsker at være kendt hos deres kunder for både de hurtige leveringstider, en kvalitet, der som noget selvfølgeligt er i top, og så at de kan levere og foreslå løsninger, der skiller sig ud fra mængden.

Den største af de to ny Konica Minolta-maskiner er forsynet med den ”store” efterbehandlingsløsning.

Netop kvaliteten har betydet, at Reklametryk har kunne flytte mindre oplag fra offset til digital produktion, uden at det er gået ud over tryksagens kvalitet. Men stigningen, som er blevet femdoblet i den digitale afdeling i forhold til tidligere, kommer ikke blot fra offsetproduktionen. Den kommer også fra kunderne, som nu kan få løst endnu flere opgaver hos samme leverandør. Og så oplyser Richard Lodahl endvidere, at selv om offset-produktionen har afgivet opgaver til digitalproduktion, så er der alligevel stigning også i offsetafdelingen.

Den nye boggade laver også forretning

Sidste år blev der også investeret i en boggade. Det er en Wohlenberg, som er solgt af Printeng. Investeringen skete for at kunne leve op til de korte leveringstider, der er blevet en del af Reklametryks koncept. Derfor var det nødvendigt at have så meget som muligt inhouse. Det tog alt for lang tid at sende opgaver ud af huset, og de kunne ikke selv styre produktionen.

– Vi købte boggaden for at overholde vores leveringstider. Men i dag er den med til at lave forretning, forklarer Richard Lodahl.

Investeringerne fortsætter – nu også i bygninger

Offsetproduktionen er vokset meget de sidste tre år. Det skyldes ikke mindst, at der er investeret i H-UV, så opgaverne er klar til efterbehandling umiddelbart efter tryk.

Også deres skilteafdeling er vokset kraftigt. Sammenlagt er væksten så kraftig, at der med investeringerne i nyt udstyr er fyldt godt op i produktionen. Så nu er der udvidelser på vej.

Der bliver bygget en helt ny skilteafdeling og en afdeling til bogbind plus lidt ekstra lagerplads.

Fremtiden og udfordringerne

– Vi laver ikke så meget langtidsplanlægning, men vi agerer mere på tiden og kundernes behov. Og så undersøger vi kontinuerligt markedet for muligheder, forklarer Richard Lodahl. – Den største udfordring er dog nok, at branchen skrumper så meget ind, at vi bliver et U-land, og Polen står til at blive et I-land.

Herudover ser Richard Lodahl et problem i at skaffe arbejdskraft, og han mener generelt også at uddannelsen er et problem lige nu. De har dog hos Reklametryk haft succes med at have et par elever på nogle særligt tilrettelagte ”uddannelsesforløb”, målrettet ”elevernes” ønsker til uddannelse.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.