Forside / Nyheder / Marked / Kend dit farveforbrug og bliv bedre til at konkurrere

Kend dit farveforbrug og bliv bedre til at konkurrere

Lasertryk 48-52 Macrodot kampagnebanner 41-46/18

Nogle af de vigtigste forbrugsvarer, når vi taler grafisk produktion, er papir, farve og lakker og trykplader (når det ikke er digitalt). Fælles for dem er, at priserne er steget i løbet af året, og der er intet, der umiddelbart tyder på, at det vil stoppe. De procentvise prisstigningerne på visse trykfarver og trykplade har i år været i tocifrede.

Da vi samtidig er i et vigende marked, hvor især prisen ofte bruges som en konkurrenceparameter, så sætter det et ekstra pres på udfordringen med at skabe en rentabel forretning. Men hvad kan man gøre? Et forhold som har fået stor fokus, hos især de meget store virksomheder, er netop nøjagtig registrering af forbruget af farve, papir, plader m.m.

Kodak har netop udgivet et White Paper med titlen ”Ink Costs Are Rising: Reducing the impact with workflow automation”, hvor pointen er, at man ved at monitorere sit forbrug specifikt på hver enkelt ordre, kan blive bedre til at konkurrere på nogle opgaver og kan undgå at tabe penge på andre. Det er ikke nogen enkel opgave, slet ikke for små virksomheder med begrænsede ressourcer, men her kan forskellige workflow-systemer være svaret. De kan ofte fortælle om forbruget helt ned på opgave niveau, og dermed give et styringsværktøj til både at opnå besparelser på forbrugsmaterialer og en mere hensigtsmæssig prissætning.

Kodaks White Paper giver et billede af hvordan prisstigningerne er forløbet i år og fortæller også lidt om den bagvedliggende årsag. Du kan downloade rapporten her.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.