Forside / Artikler / Reklamebureauernes Fællestryk har succes med overgangen til digitaltryk
Winie Hillemann-Jensen og Michael Friis foran den imponerende bygning, der rummer trykkeriet Reklamebureauernes Fællestryk (RFT) i Tølløse.

Reklamebureauernes Fællestryk har succes med overgangen til digitaltryk

Neopost kampagnebanner uge 10-13

Reklamebureauernes Fællestryk (RFT) blev i sin tid skabt af mediehuset Odsgard og placeret på en billig grund i Tølløse. Trykkeriet skulle primært fremstille de mange magasiner, som mediehuset udgav. Navnet indikerer dog, at ambitionerne formentlig var større. Det satte krisen en stopper for. I 2010 solgte Odsgard både bygningen og en 4-farve offsetmaskine til et par af de ansatte for at få frigivet noget kapital.

Michael Friis var den ene af de nye ejere, der, ifølge ham selv, fik et tilbud de ikke kunne afslå. Efter at have drevet virksomheden i nogle år sammen med kollegaen, deler han i dag ejerskabet med sin kone Winie Hillemann-Jensen. De er begge udlært som rentegnere/kontorassistenter hos Odsgard og har arbejdet med alle aspekter af den grafiske produktion fra indkøb over tilrettelægning og design til produktion og færdiggørelse. Winie var i en årrække væk fra RFT og arbejdede i den periode som emballageindkøber for forskellige medicinalvirksomheder inden hun vendte tilbage som medejer.

Imponerende rammer og et stort gå-på-mod

De to er virksomhedens eneste medarbejdere, men stedet er en ret imponerende toetagers bygning, der er fyldt godt op med moderne grafisk udstyr. Offsetmaskinen blev solgt for et par år siden, og i dag produceres det meste digitalt. Når det ikke er muligt, har de et tæt samarbejde med blandt andre Midttryk og Strandbygaard Grafisk.

Det er den brede uddannelsesmæssige baggrund de fik hos Odsgard, samt en store lærevillighed hos begge, der er baggrunden for, at det er lykkedes med RFT. Michael Friis fortæller:
– Ånden var dengang, at vi bare kastede os ud i opgaverne. Da trykkeriet blev etableret, fik jeg ansvaret og et weekendkursus på en 1-farvet Roland Practica, og så var vi trykkeri. Det blev så til en 2-farve og siden en 4-farve. På et tidspunkt var vi to reprofolk og to trykkere, men i dag er vi bare os to, som til gengæld udfører alt arbejdet fra enkle rentegninger og tilretninger over print, efterbehandling, skæring, opklæbning, montering og hvad ved jeg.

Nærmest det modsatte af en web-to-print løsning

De har på intet tidspunkt haft en sælger ansat. De samarbejder med nogle freelance grafikere og et par enkelte brokere og så er især Michael ret ferm til at danne netværk i almindelige sociale sammenhænge, fortæller Winie. Siden de kom til Tølløse, hvor de i starten boede ovenpå trykkeriet, har de gradvist udvidet andelen af lokale kunder markant.

– En af vores mest markante succeser er at vi har fået godt fat i ejendomsmæglermarkedet. De kan godt være ret stramt styret med hensyn til markedsføring, men vi fik foden inden for hos en butik, og hurtigt rygtedes det, at vi faktisk kunne noget hurtigt, pålideligt og til en fornuftig pris. Sidenhen har det handlet om at udvikle den gode relation, og så har det spredt sig som ringe i vandet, fortæller Winie.

De gør i det hele taget meget ud af de personlige relationer. Når de er rundt for at levere varer, stikker de ofte hovedet ind hos andre kunder på vejen for at høre hvordan det går. Det styrker relationen og er på mange måder det modsatte af hvad de mange online-løsninger tilbyder.
– Det er ligesom vores niche. Det er ikke alle der ved præcis, hvad de skal have. Det er heller ikke sikkert, at de ved hvordan man gør en trykfil klar. De vil gerne hjælpes og så bruge tiden på det, de er gode til. Det kan vi være behjælpelige, siger Winie.

Med indkøbet af en Canon imagePRESS CV8000P faldt klikprisen næsten til det halve og betød, at de kunne håndtere endnu flere opgaver internt.

En digital opgradering styrker forretningen

Inden for det sidste år har de investeret i to nye Canon printere. Først en imagePRESS CV8000P og fornylig i en imagePRESS C650 med bannermagasin, som de i stor stil laver trefløjede brochurer på. Egentlig havde de købt bannermagasinet til 8000’eren, men med den opgavefordeling de har, viste det sig mere nyttigt at have et stort A4/A3-magasin på 8000’eren og så købe en maskine til banner- og kuvertproduktion, samt som back-up for 8000’eren.

– Helt afgørende for at vi valgte Canon’en var, at vi kunne reducere klikprisen til næsten det halve i forhold til den tidligere maskine. Det har gjort, at vi kan holde flere opgaver in-house og dermed har en bedre margin på vores ordrer. Derudover er kvaliteten markant bedre. Vi kan lege med glansen i trykket og vi har, i kraft af det faste anlæg, en langt bedre pasning end tidligere, fortæller Michael.

Om kuvertproduktionen siger Winie:
– Det er jo ikke et stigende marked, men der er stadig nogen, der skal have produceret kuverter. Med C650’eren er vi i stand til at printe fire farver på begge sider til en fornuftig pris, og det uden at C4-kuverterne krøller.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.