Forside / Artikler / Trykkeriloftet køber den første Duplo DuSense til de eksklusive forædlingsopgaver
Kasper Adrian (tv) og Frederik Junkuhn var fra starten fascineret af Duplo DuSensen men havde ikke opgaverne til den. Ved at bearbejde markedet fik de skabt grundlaget for investeringen.

Trykkeriloftet køber den første Duplo DuSense til de eksklusive forædlingsopgaver

SIPP/AGI kampagnebanner når plads

Når man træder ind ad døren hos Trykkeriloftet i Kvistgaard, træder man ind i 900 m2 helt nyistandsatte lokaler. Her er desuden en omfattende maskinpark, som synes at være en mangeårig og veletableret virksomhed værdig. Trykkeriloftet har dog bare et par år på bagen og ejes og drives af makkerparret Kasper Adrian og Frederik Junkuhn.

Det begyndte med skilte, plakater, streamers, bilindpakning og alt det man forbinder med håndværker- og detailhandelsmarkedsføring. Men ret hurtigt så de behovet for at udvikle deres egen digitale trykkeriafdeling til brochurer, flyers, visitkort, menukort og alt det der. Med det fulgte også ambitionen om at kunne lave alle de eksklusive og sjove forædlingsopgaver.

Fik bearbejdet markedet så de turde tage investeringen

Derfor var de sidste år på besøg hos Duplo i England for at kigge på en rotationsstansemaskine, og ved den lejlighed fik de også set Duplos nyeste skud på stammen inden for spot lakering – Duplo DuSense.
– Vi købte rotationsstansemaskinen, men var meget fascinerede af Duplo DuSensen. Vi havde ikke på daværende tidspunkt opgaver til den, men vi begyndte aktivt at opsøge opgaver og spurgte kunderne om, hvad de kunne tænke sig, og hvad det måtte koste. På den måde fik vi opbygget tilstrækkelig interesse til, at vi turde tage investeringen. De opgaver vi fik med spotlak i den mellemliggende periode, måtte vi lægge hos en underleverandør, fortæller Kasper Adrian.

Det var på et besøg på Sign & Print-messen i Odense i 2017 at Trykkeriloftet kom i kontakt med Neopost Danmark. Kasper og Frederik var der primært for at afsøge mulighederne for at finde den rigtige digitalprinter til deres behov, men blev indfanget og fascineret af især efterbehandlingsmaskinerne hos Neopost.

Ideel til både store og små oplag

Duplo DuSensen blev installeret i december 2018 og har været i drift siden starten af januar. I de første tre måneder anslår Kasper Adrian at de har kørt omkring 35.000 ark igennem uden de store problemer. Han siger:
– Oftest er det mindre oplag på nogle få hundrede vi kører. Vi har dog produceret to pænt store oplag på henholdsvis 5 og 10.000 ark. Med ca. 1.000 ark i timen kan det godt håndteres fornuftigt.

Han fortæller videre, at hastigheden er afhængig af dels spotlakkens tykkelse og dels hvor stor dækningen er. Et tykt laklag og stor dækning får hastigheden til at falde.
Den kan lægge spotlak på kacheret og bestrøget papir. Kasper Adrian fortæller også, at de leger med at lægge lak på ubestrøget papir, og at de har fundet nogle papirvarianter, hvor det fungerer ganske fornuftigt.

Skal finde nye kunder og nye samarbejder

Indtil videre er denne nye løsning blevet taget godt imod. Rigtig mange kunder har ikke den form for forædling inde på lystavlen. Det betyder nemlig normalt, at man skal bestille større oplag for at retfærdiggøre de store startomkostninger. Derfor er det vigtigt for dem at komme i dialog med kunderne. De bliver tit positivt overraskede, når Kasper og Frederik kan fortælle om muligheden og ikke mindst overraske dem med, at prisen er væsentlig lavere og leveringstiden kortere end de er vant til.

Men hvad skal der til for, at I kan sige investeringen var en succes?

– Vi skal have udbredt kendskabet til Trykkeriloftet til vores kollegaer i branchen. Omkring halvdelen, af det vi laver, er underleverancer til andre grafiske virksomheder. Vi kan rigtig mange ting – hurtigt og til en god pris. Det skal udbredes, at partiel lakering er tilgængeligt i også de helt små oplag. Intet er for småt. Vi siger aldrig nej til en opgave. Vi bearbejder også reklamebureauerne, så de har muligheden med i overvejelserne, fastslår Kasper Adrian. Den anden halvdel af deres kunder er typisk håndværkere og detailhandelen.

Om samarbejdet med Neopost Danmark siger Kasper Adrian:
– På messen i 2017 var de, de klart mest interesserede og positive i at lytte til en start-up-virksomhed som vores. Da de også har en attraktiv finansieringsordning, var valget egentlig ikke så svært. Derudover har de efterfølgende også vist sig rigtig lydhøre, når vi har haft brug for hjælp, så vi har efterhånden meget udstyr fra Neopost, og det er vi er rigtig godt tilfredse med.

– Det skal udbredes, at partiel lakering er tilgængeligt i også de helt små oplag. Intet er for småt, siger Frederik Junkuhn og Kasper Adrian (th).

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.