Forside / Nyheder / Marked / Reklameanalysen peger på store udfordringer for branchen
Den årlige konference "Reklameanalysen" blev afholdt i Dansk Arkitektur Center (BLOX) i København.

Reklameanalysen peger på store udfordringer for branchen

SIPP/AGI kampagnebanner når plads

Detailhandlen er under voldsom forandring, fortæller Arnt Gustafsson fra det internationale reklamebureau Mindshare. Det skete i forbindelse med deres årlige præsentation af Reklameanalysen, der i år gik under navnet ”Always Open” for at illustrere kravet til aktørerne på nutidens marked.
I år skete præsentationen sammen med Outdoor-virksomheden AFA JCDeceaux, som kommer fra en af de mediebrancher, der stadig oplever vækst.

Online-handel ændrer markedet

Som mange af os nok havde gættet, er der en stor stigning i onlinehandel. Som eksempel nævnte Arnt Gustafsson, at de to dominerende online handelsvirksomheder, Amazon og AliBaba, på en dag omsætter for mere end 30 mia. dollars. AliBaba er Asiens svar på Amazon – bare større. At e-handlen er stigende, vil med stor sandsynlighed få en eller effekt på det grafiske marked.

Outdoor er stigende. Mediet er under udvikling, både kreativt og teknologisk, og de brede målgrupperne er nemmere at nå med den type medier end de traditionelle massemedier som aviser og flow-TV. Men hvilken effekt vil det få på fx emballage?
Arnt Gustafsson mener, at emballagemarkedet, som vi kender det i dag, vil lide under, at en stadigt større del af beslutningsprocessen ikke foretages i forretningen. Det vil flytte behovet for at lave attraktive emballager over til en anden form for markedsføring.

Irritation over reklamer

Reklameanalysen fortæller også, at selv om online anses for at være det mest relevante medie (på grund af datatracking), så er der en stigende irritation overfor annoncer. 42 procent af de adspurgte gav udtryk for irritation. Det dækker over en underliggende tendens der siger, at hvor irritationen er nogenlunde stabil hos ”de voksne”, så stiger den med raketfart hos ”de unge”. Sidste år udtrykte 38 procent af de unge irritation over online-annoncer, mens tallet i år var oppe på 52 procent. Det unge segment er også dem, der har den suverænt største andel af ad-blockers. Det er selvsagt et problem for reklamebranchen.

Det er ikke fordi de unge ikke ønsker reklamer fortæller analysen, men hvis ikke reklamerne er relevante, informative, underholdende og/eller inspirerende, så bliver de bare støj. Ud af det konkluderede Arnt Gustafsson at branchen er nødt til at forbedre sig på netop disse parametre.

Audio vokser som medie

Der satses stort på audiostyrede intelligente tjeneste som fremtidens medie. Apples Siri, Amazons Alexa og Googles Voice er formentlig de mest kendte eksempler på intelligente lydsystemer. De skal være vores daglige kontakt til medier, detailhandel, myndigheder, services m.m. samt være den måde vi kan styre alle enheder på. Alt det vi i dag kender som noget vi kan via vores smartphones eller computere vil i femtiden kunne ske bare ved talens kraft. Effekten af dette vil være enorm. Også på mediemarkedet og vil måske gøre det endnu nemmere at koble digitale og analoge medier.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.