Forside / Nyheder / Marked / Der er kamp om DTG-markedet

Der er kamp om DTG-markedet

P&M sommerferiebanner SIPP/AGI kampagnebanner når plads

Direct-to-Garment (DTG), eller print på beklædningsgenstande, er blevet et større og større fokusområde for flere af leverandørerne af inkjetsystemer. For tre år siden købte Ricoh firmaet Anajet, der er specialiseret i DTG og sublimationsprint. Med Anajet som udvikler lancerer de nu deres hidtil mest avancerede DTG-produkt. Modellen hedder Ri 1000, der så vidt vides afløser deres Ri 3000 model.

Ri 1000 arbejder med fire farvekanaler i modsætning til Ri 6000’s 12 kanaler, men kan printe i en højere opløsning (1.200 x 1.200) og på et større format (op til ca. 40 x 50 cm).

Ifølge maskinens specifikation leverer den 10 tommer x 8 tommer fuldfarvegrafik på mindre end 28 sekunder. T-shirts, stofbæreposer, jakker, trøjer og sokker er nogle eksempler på, hvad der kan printes på. Printeren har også automatisk printhovedrensning og blækovervågning.

Roland DG er med på vognen

Roland DG har også netop lanceret en ny DTG-printer – VersaSTUDIO BT-12 – som henvender sig til nogenlunde samme segment, dog med et mindre format. Paul Willem fra Roland DG udtaler:

– Kunderne er imponerede over, hvor nem BT-12 er at bruge –lige så nemt som at bruge en kontorprinter – men output er i en utrolig høj kvalitet. Det er den ideelle out-of-the-box-løsning til alle, der ønsker at starte en forbrugerorienteret printvirksomhed fra bunden, eller for virksomheder, der søger at diversificere deres portefølje med hurtige printede produkter med høj indtægter.

Ricoh og Roland viser deres printere  på den nært forestående FESPA-messe, hvor man også vil kunne se DTG-løsninger fra blandt andre Epson, Mutoh og Kornit Digital.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.