Forside / Nyheder / Medier / Investeringer i digital outdoor giver resultater

Investeringer i digital outdoor giver resultater

SIPP/AGI kampagnebanner når plads

Hos AFA JCDecaux har de i flere år investeret i digital outdoor. Det er nu med til at sikre en omsætningsstigning hos virksomheden, der også har udviklet organisationen. Sidste år steg omsætningen med 12 procent, og det ser ud til at fortsætte ind i 2019.

Anders Axelsen,AFA JCDecaux

– Vi er vækstfokuserede, og resultatet i 2018 lever op til vores ambitioner, siger Anders Axelsen, Managing Director hos AFA JCDecaux, og han fortsætter: – Det er værd at bemærke, at væksten i 2018 er organisk, så vi kapitaliserer blandt andet på de senere års massive investeringer i digital outdoor.

I 2018 steg resultatet af den primære drift med 34% fra 15,3 mio. kr. i 2017 til 20,3 mio. kr. i 2018, mens årets resultat steg med 14% til 16,2 mio. kr. Færre indtægter fra udenlandske kapitalinteresser er forklaringen på forskellen i vækstraterne.

AFA JCDecauz står stærkt økonomisk og er godt rustet til at kunne tilbyde kunderne tekniske og dokumenterbare outdoormedier.

– Vi regner med, at et par nye digitale netværk ser dagens lys i løbet af 2019 udover Cityringen, som vi naturligvis glæder os til åbner. Desuden er vi, som det første land i JCDecaux-gruppen, i fuld gang med at udvikle effektdokumentation af real-time impressions på de digitale netværk. Et stykke pionerarbejde som vi bruger en hel del tid og ressourcer på, men det er jo en first movers lod, fortæller Anders Axelsen.

– 2018 har vist, at markedet anerkender kombinationen af digitale outdoornetværk og de klassiske reklamepaneler abribus som den stærke effektcocktail, der vitterlig er tale om. Outdoormedier virker, fordi annoncøren får landets højeste dækning og øget købelyst. Samtidig har mange annoncører fået øjnene op for de kreative kommunikationsmuligheder, som ikke mindst digital outdoor giver mulighed for.

Outdoor tager i øjeblikket markedsandele fra andre mediegrupper. Ifølge en rapport fra KreaKom går alle mediegrupper på nær outdoor tilbage. Outdoor-mediet steg til gengæld med hele 28 procent.

– Vi tager markedsandele fra andre mediegrupper, fordi outdoor virker. Det er glædeligt, at så mange har fået øjnene op for outdoormediernes kvaliteter. Og det sker i et sjældent set omfang. 2. kvartal er snart udsolgt, og der er allerede en historisk stor efterspørgsel på 2. halvår, så 2019 bliver helt sikkert endnu et vækstår, lyder kommentaren fra Anders Axelsen.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.