Forside / Nyheder / Ledelse / ”Lasertryk-drengene”. Et godt makkerskab kan være bedre end budgetter
Anders Grønborg ses her sammen med sin partner Esben Mols Kabell

”Lasertryk-drengene”. Et godt makkerskab kan være bedre end budgetter

SIPP/AGI kampagnebanner når plads Vikiallo kampagnebanner sep

At kalde Esben Mols Kabell og Anders Grønborg ”drengene” er nok ved at være lige på det sidste, jeg kan tillade mig det. De to drenge er blevet voksne mænd, der i den grad har vist, at de kan drive og udvikle en forretning.

De runder en omsætning på 425 millioner og har aldrig haft et budget, men alting har sin tid.

– Vi har altid ment, at budgetter indeholder en høj grad af gætværk. Vores omkostninger til eksempelvis markedsføring skal styres af, hvad der er mest fornuftigt på det givne tidspunkt af året, og ikke af, hvad vi besluttede på et budgetmøde for 10 måneder siden. Ofte er det bankerne, der gennemtvinger budgetkrav hos virksomhederne, men vi har jo heldigvis aldrig været afhængige af bankerne, siger koncerndirektør Anders Grønborg.

Lasertryks succes er ikke baseret på hverken en unik idé eller noget helt nyt og innovativt.

– Vi er et almindeligt firma, der gør det godt, i en ordinær branche. Alle elsker at høre om den unikke og geniale virksomhedsidé, der ryddede bordet og gav iværksætterne masser af succes, men sådan har virkeligheden aldrig været for vores vedkommende, siger Esben Mols Kabell og fortsætter:

– Der ligger ikke én genial idé bag Lasertryk.dk. Der ligger 10 gode ideer og 1000 små forbedringer til grund for vores succes. Du sætter ikke bare et koncept i søen, og lader det passe sig selv. Et nyt forretningskoncept kræver opmærksomhed og tilpasning, så det bliver ved med at være konkurrencedygtigt og attraktivt for dine kunder. 

Men alting har sin tid. Drengene er belvet voksne og det er deres virksomhed i den grad også. Den er ved at have en størrelse, hvor budgetter kan være nødvendige, selv om begge de to virksomhedsejere fortsat mest er modstandere af snævre budgetrammer, så har de, for at bevare overblikket over den voksende virksomhed, der tæller omkring 300 medarejdere, for første gang indført budgetter i virksomheden.

– Det er ganske ligetil. Selv Esben og jeg, to rendyrkede iværksættere, har måttet erkende, at vores virksomhed har nået en størrelse, hvor det er nødvendigt at indføre budgetter til at forventningsafstemme med vores mellemledere og styre vores likviditet. Men det er kun budgetter og ikke undskyldninger for ikke at udvikle på forretningen. Her gennemsyrer Lasertrykånden stadig alt, hvad vi foretager os, siger Anders Grønborg og uddyber:

– Grundlæggende handler ledelse ikke om budgetter eller ej. Det handler om, hvordan man driver virksomhed. Og her står vi stærkere end nogensinde. Vi er vokset med virksomheden og har beholdt makkerskabet og pengene sammen i 20 år. Det er vi begge stolte over. Måske er vores samarbejde i virkeligheden noget af det mest unikke ved Lasertryk.dk.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.