Forside / Nyheder / Ledelse / Tickotryk: Går nu fra at være produktionsdrevet til kundedrevet
Frederik Krause er den, der samler trådene i Tickotryk, samtidig med at han er blevet formand for etiketforeningen Danish Label Association.

Tickotryk: Går nu fra at være produktionsdrevet til kundedrevet

P&M sommerferiebanner SIPP/AGI kampagnebanner når plads

I Brøndby, som nok er bedst kendt for fodboldklubben, ligger også Tickotryk, som er specialiseret i produktion af high-end etiketter. Det er en familievirksomhed, der i dag drives af tredje generation, Jesper Alm. Han valgte sidste år at tage nogle medejere ind i virksomheden, så der kom flere ressourcer til at udvikle trykkeriet.

Jens H. Mortensen, den tidligere ejer af Limo Labels, kom ind i ejerkredsen, som også blev udvidet med Helle Christensen og Frederik Krause. Begge har en fortid på Limo Labels.

Det er Frederik Krause, jeg besøger for at høre om udviklingen i trykkeriet i forbindelse med at de har investeret i endnu en Gallus ECS 340.

En produktion præget af høj forædling

Tickotryk er som nævnt en nichevirksomhed inden for produktion af high-end labels, og de afsøger kontinuerligt mulighederne for flere nicher inden for de lidt mere eksklusive etiketter.

– Det passer godt til vores størrelse og produktions set-up med udstyr, der effektivt kan producere mindre oplag, og vi har en del forædlingsudstyr, der gør os i stand til at levere etiketter, der er anderledes og mere eksklusive, forklarer Frederik Krause.

En dygtig trykker, der kan mere end andre

Jesper Alm forstår at få mere ud af udstyret end alle andre. Her er det den nye Gallus ECS 340, han arbejder ved.

Hele produktionen er bygget op om Gallus-udstyr. Jesper Alm er udlært på en Gallus-maskine, som han siden har foretrukket. Ikke mindst fordi han om nogen har sat sig ind i udstyrets teknologi og hvilke muligheder, der er.

– Jesper er en vanvittig dygtig trykker og han forstår at få mere ud af maskinerne end andre, fortæller Frederik Krause.

Investerede for at kunne vækste

Men en ting er at kunne bruge udstyret, som Jesper Alm kan. Der er også grænser for hvor meget, der kan presses igennem en maskine, så da der kom et godt tilbud på en Gallus ECS 340, som Tickotryk i forvejen har én af, så var de hurtige til at slå til.

De kører stadig også etiketproduktion på den bogtryksmaskine, der fortsat står i produktionen.

Maskinen afløser en af deres bogtryksmaskiner. Og effektiviteten øges alene fordi de jo allerede har en Gallus i forvejen, så nu er der to maskiner, der kan skiftes rundt imellem helt uden problem.

– Den nye maskine er så meget hurtigere end den bogtryksmaskine, den erstatter, så vi har fået den ekstra kapacitet, der er nødvendig til den planlagte vækst, forklarer Frederik Krause.

Nu skal kundernes behov drive udviklingen

Produktionen er præget af at være produktionsdrevet, men efter der er kommet nye ejere, er der lagt en strategi om at virksomheden fremover skal drives af kundernes behov, og det vil på sigt nok også kunne mærkes i eventuelle fremtidige investeringer. Noget af det første der skal arbejdes med rent investeringsmæssigt er dog uafhængigt af om virksomheden er produktions- eller kundedrevet. Det er workflowet, der skal justeres, således at det bliver automatiseret og standardiseret lige fra fakturering til produktion og forsendelse.

Det kan være svært at få nye medarbejdere i den grafiske branche, men hos Tickotryk er de så heldige, at den medarbejderstab, der er, er god.

– Vi har fx også fået et helt unikt lederteam med Jens H. Mortensen, der har et meget stærkt netværk både nationalt og internationalt og ved alt om materialer. Jesper, der kan trylle med udstyret og Helle, der sælger løsninger – aldrig kun pris, fortæller Frederik Krause, som selv er god til både at sælge og ikke mindst til at samle trådene. Frederik Krause er også blevet formand for Dansk Etiketforening.

Der budgetteres med vækst

De har mange opgaver og meget udstyr hos Tickotryk og de er også ved at vokse ud af rammerne, så de er begyndt at se på nye muligheder, hvilket kan blive nødvendigt. For der planlægges også en kraftig stigning i omsætningen, som skal ske gennem mere salg til eksisterende kunder og organisk vækst inden for eksisterende kundesegmenter.

– Det er blandt andet derfor vi hele tiden er ser på mulighederne for at finde nye nicheområder, hvor vi kan tilbyde high-end etiket-kunderne noget, de ikke kan få andre steder. Vi vil gerne sælge og producere unikke løsninger, lyder slutkommentaren fra Frederik Krause.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.