Forside / Artikler / Vi kan “rage kastanjerne ud af ilden” – og det er der hele tiden brug for
Indehaver og administrerende hos JVM Bogbinderi og Mailpack A/S, direktør John Vagn Meier, er godt tilfreds med deres Acoro A5 limbinder med 18 optagestationer og semi-automatisk indstilling.

Vi kan “rage kastanjerne ud af ilden” – og det er der hele tiden brug for

SIPP/AGI kampagnebanner når plads

Hos JVM Bogbinderi & Mailpack A/S i Kolding tackler man udfordringerne i den grafiske branche med fleksibilitet, omhyggelighed, kort leveringstid og godt humør. Grundlæggeren John Vagn Meier tror på, at markedet har fundet sit leje for en tid.

John Vagn Meier fortæller, at langt de fleste trykkerier i dag har efterbehandlingsudstyr i større eller mindre omfang, hvilket selvsagt går jo ud over de selvstændige bogbinderier. Men når der er gang i trykmaskinerne, så kører de som regel hurtigere end efterbehandlingsmaskinerne. Så opstår der flaskehalse, og her er JVM klar til at tage over. De klarer opgaver som skæring, falsning, klammehæftning med almindelige klammer eller øjeklammer, postfalsning og meget andet.

Derudover laver de limbinding af bøger. Både som garnhæftede softcover bøger, som fræsede eller perfobundne bøger, lige fra 100 stk. til flere hundrede tusinde stk. i oplag. Intet er for småt eller for stort. De har desuden mulighed for efterfølgende at foliere i bundter, enkeltvis eller pakke i kasser, alt efter kundernes ønsker.

I deres Mailpack afdeling tilbyder de foliepakning med eller uden bilag og de kan også påføre adresser til PostNord, Bladkompagniet eller andre distributører. De folierer og adresserer mange blade og kataloger, som kommer færdige andre steder fra – men der er jo produktionstid at spare, når vi står for både bogbind, færdiggørelse og adressering, siger John Vagn Meier.

John Vagn Meier tror på, at markedet har fundet et naturligt leje.

En god start og en stabil udvikling

Det hele begyndte i 1983, hvor John startede sit eget bogbinderi på opfordring. Der var mangel på gode bogbindere og John tog udfordringen op. Han startede helt alene, men kunne i løbet af kort tid både ansætte folk og skifte de lejede lokaler ud med ejede lokaler og efterfølgende blev der bygget nyt domicil i Kolding.

Siden er det gået slag i slag med opkøb af blandt andet Laursens Bogbinderi i Tønder og senere Mailpack i Fredericia. Med Mailpacks maskiner og personale integreret i virksomheden fik de et nyt kompetenceområde som har været til stor gavn for udviklingen. John Vagn Meier fortæller at det er en stor fordel, at de nu kan lave adressering og foliering inline. Det sparer nogle processer og en masse tid.

På samme måde var det også en stor forandring, da de fik installeret limbinderen Acoro A5 fra Müller Martini. En højre grad af automatisering reducerede deres indstilling tid, og med 18 i stedet for 12 optagestationer kunne de håndtere mange flere og mere forskelligartede opgaver.

Nu gælder det om at holde fast

JVM har kunder i hele landet, og John Vagn Meier fortæller:
– Vi har kunder i hele landet og langt de fleste kundekontakter sker via anbefaling fra kunde til kunde, hvilket siger, at vi har fat i noget rigtigt. Vi har et godt kundegrundlag men er naturligvis altid på udkig efter flere kunder og flere opgaver. Vi sidder altid klar ved telefonen eller ved mailen.

– Vi er et familiedrevet firma, med dygtige og engagerede medarbejdere, som altid er fleksible. Hvis, eller rettere når, en af vore faste kunder er kommet bagud med en opgave og har brug for ekstra hjælp, så står vi klar til at tage over. Nu gælder det om at holde fast i det, vi er gode til – og som har skabt os den position, vi har i markedet.

John Vagn Meier lægger ikke skjul på, at han ikke umiddelbart står overfor nye investeringer.
– Nu klapper vi hesten lidt og ser hvordan tingene udvikler sig. Vi er ret godt rustet til at tackle den nuværende konkurrencesituation. Vi skal stå som den solide, fleksible partner, der kan ”rage kastanjerne ud af ilden” og det er der hele tiden brug for, siger John Vagn Meier med et stille smil.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.