Forside / Artikler / 1. step: en idé. 2. Step: Løvens Hule. 3. Step: Lasertryk

1. step: en idé. 2. Step: Løvens Hule. 3. Step: Lasertryk

SIPP/AGI kampagnebanner når plads

En samlet investering på en million kroner fra DRs Løvens Hule gav nyt liv til virksomheden Min Bedste Bog, og et samarbejde med LaserTryk.dk mangedoblede millionomsætningen.

Iværksætteren Henrik Højgaard Jensen havde tilbage i 2013 en idé om at gøre børnebøger mere personlige for læseren. Barnet skulle selv være hovedperson i handlingen.

Idéen var god, selv om den måske ikke var ny, og selv om salget ikke var overvældende –  48 bøger det første år og 156 det næste, og derefter 3.717.

I 2015 fik Henrik Højgaard Jensen mulighed for at præsentere sin bog-idé for deltagerne i TV-programmet Løvens Hule. De så muligheder og var fælles om en investering på en million kroner.

Penge var ikke nok, der skulle yderligere en samarbejdspartner med på projektet 

Anders Grønborg ses her sammen med sin partner Esben Mols Kabell

Men trykningen af bøgerne var omkostningstung og ressourcekrævende, og det var først, da bogforlaget indgik samarbejde med LaserTryk.dk, at der rigtig kom skub i både salg og produktion af bøgerne.

– En tryksag, som eksempelvis en bog eller et hæfte, koster nu engang det, som det koster, og som markedet vil betale. Og konkurrencen er benhård. Derfor har det altid været et fokusområde at udvikle innovative, digitale løsninger sammen med vores kunder, og det har også givet pote i samarbejdet med Min Bedste Bog, som fik en stærk integration mellem layout og tryk, direkte på hjemmesiden, fortæller Anders Grønborg som er direktør hos LaserTryk.dk og Scandinavian Print Group, som moderselskabet hedder.

Vækst på over 300 procent

Henrik Højgaard Jensen

Min Bedste Bog havde ovenpå succesen i Løvens Hule vanskeligheder ved at leve op til den gode investering, for skaleringen i produktionsvolumen var svær at leve op til. I 2016 blev der solgt 8.266 bøger inklusiv Sverige og Norge, som var blevet en del af salgsmarkedet. Virksomheden fik dog siden fået vendt skuden og har over de seneste tre år præsteret en årlig vækst på mere end 300 procent. I 2017 voksede det til 31.500 inklusiv Sverige, Norge og Tyskland. I 2018 var tallet 84.000 og i 2019 er det 300.000 i førnævnte lande, der nu er udvidet med Finland, Belgien, Frankrig og Holland.

– I starten lånte vi os ind på en stor printer for at holde produktionen oppe, men det var svært både at holde pris og kvalitet der, hvor vi gerne ville være. Her har LaserTryk.dk været en vigtig medspiller på vejen til, at vi kunne opskalere vores produktion og samtidig levere nogle rigtig lækre produkter til en tredjedel af vores tidligere trykomkostninger, siger Henrik Højgaard Jensen, iværksætteren bag Min Bedste Bog.

Fremtiden bliver større

Næste skridt for Min Bedste Bogs samarbejde med LaserTryk.dk er at tænke større. Helt bogstaveligt talt.

– Indtil videre har vi haft kapacitet til at sælge bøger i A5-format, men sammen med LaserTryk arbejder vi på en god løsning, for også at kunne tilbyde vores kunder bøger i det større A4-format, fortæller Henrik Højgaard Jensen.

En opgave, som LaserTryk.dk ser frem til at indgå i:

– Den nuværende løsning for Min Bedste Bog har været vores hidtil største udviklingsmæssige udfordring for en kunde. Men vi synes det er spændende at sparre med kunderne om unikke løsninger. Det bliver vi også bedre af, så ønsket om en videreudvikling af it-platformen til tryk i flere formater er velkommen, siger Anders Grønborg.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.