Forside / Nyheder / Store forventninger til entry-level inkjet-printer
RISOs flagskibsmodel – ComColor GD9630 – er en meget kompakt inkjetprinter, som Henriette Møller og Carsten Hansen har store forventninger til.

Store forventninger til entry-level inkjet-printer

SIPP/AGI kampagnebanner når plads Vikiallo kampagnebanner sep

I begyndelsen af året overtog Printech agenturet på RISOs inkjetprintere i Danmark. De to indehavere af Printech, Henriette Møller og Carsten Hansen, fortæller, at de har fulgt RISO tæt i de seneste år. På Sign & Print-messe i Stockholm tidligere på året lavede de den endelige aftale om at overtage agenturet.

RISO er et japansk firma, der har lavet inkjetprintere i mere end 10 år. De har haft forholdsvis stor succes på de ikke-kommercielle markeder i række forskellige lande, men har i stigende grad rettet skytset mod det grafiske marked også.

– De fleste er ved at få øjnene op for inkjet-teknologien. Først og fremmest er det en hurtig teknologi, i vores tilfælde med helt op til 160 A4-ark i minuttet. Men den har også en miljø- og vedligeholdelsesprofil, der gør den særdeles attraktiv i mange segmenter, fortæller Carsten Hansen.

RISOs inkjet-teknologi består af en oliebaseret farve, der ikke kræver speciel tørring. Det er tørt, når det kommer ud af maskinen, forudsat man anvender et egnet stykke papir. Der udvikles ingen nævneværdig varme, og strømforbruget er lavt sammenlignet med andre teknologier. På vedligeholdelsessiden har inkjet-printere væsentlig færre udskiftelige komponenter end fx en tonerprinter. Det bidrager til relativt lave driftsomkostninger, fortæller Carsten Hansen og Henriette Møller.

Stor succes i Sverige

– I Sverige sælger de op mod 200 RISO-printere om året, og jeg ser ingen grund til, at vi ikke skulle kunne komme op på samme niveau, siger Henriette Møller, og tilføjer:
– Efterspørgslen efter tryksager på ubestrøget papir med et mere offset-agtigt udseende er stigende. Det falder helt i tråd med, hvad man kan med RISOs inkjet-printere.

Carsten Hansen fortæller også, at svenske virksomheder og institutioner som Postnord, IKEA og Lunds Universitet alle bruger RISO-printere og det er en meget god indikation for, hvilke markeder den er velegnet til. Men de tror også på, at en række printvirksomheder vil kunne se fordelene ved inkjetprint i entry-level klassen som et interessant område for fx bog- og kuvertproduktion i mindre oplag.

RISOs flagskibsmodel – ComColor GD9630 – er en meget kompakt inkjetprinter. Den bliver vist sammen med en Fiery-RIP på Printechs stand på den kommende Sign, Print og Pack-messe i Odense. Her vil der også blive vist eksempler på relevant efterbehandlingsudstyr fra bl.a. Vivid Matrix og Morgana.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.