Forside / Nyheder / Labelexpo: Nye markeder åbner sig for inkjetprintere
Der var stor fokus på mindre etiketprintere på LabelExpo.

Labelexpo: Nye markeder åbner sig for inkjetprintere

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Årets store etiketmesse – LabelExpo – er åbnet i Bruxelles. Og som markering af de nye digitale tider, har HP messens suverænt største stand. Næsten dobbelt så stor som den næststørste. Det er Heidelberg (Gallus) der indtager den næste position, tæt fulgt af Bobst, OMET, Mark Andy og vores egen Nilpeter.

Syv udstillingshaller er fyldt med etiketudstyr og -materialer og den største (hal 8) er stort set dedikeret digitale etiketprintere. Her finder man Epson, HP, Roland DG, Screen, Konica Minolta, Durst, FujiFilm, Domino Systems og mange flere.

Der er også en god håndfuld danske leverandører til etiketmarkedet repræsenteret på messen. Det gælder førnævnte Nilpeter, Glunz & Jensen, Grafisk Maskinfabrik (GM), Flexowash, Vetaphone, Refine Finishing, Tresu, Resino og Lundberg. Den dansk udviklede printer – TrojanLabel – er blevet overtaget af amerikanske AstroNova.

Udviklingen inden for fleksible emballager har gjort dem mere velegnede til vandbaserede inkjetprint.

Første indtryk – Nye muligheder i digital inkjet?

Jeg har ikke oplevet LabelExpo før, så jeg kan ikke sige, om der er flere eller færre digitale desktop printere, men der er i hvert fald mange om buddet. Hvor det tidligere var et spørgsmål om at kunne printe fire farver på en selvklæber, så er variationsmulighederne kraftigt stigende. Især mulighederne for at printe med hvid og lak ser ud til at være ”hot”.

Det skyldes nok især, at der er sket en stor udvikling på mediesiden, hvor en af markedets dominerende aktører – SIHL – er lykkedes med at udvikle fleksible plastmaterialer, der kan påtrykkes vandbaseret inkjet. Det betyder, at mange af de specielle emballageløsninger (Pouches, Tubes, Shrink-wraps m.m.) nu kan produceres i helt små serier på digitalt inkjet udstyr.

Jeg har spurgt en række af udstillerne om, hvordan de ser på udviklingen, og hvad de som konsekvens heraf udstiller.

AstroNova (TrojanLabel)

Mikkel Wichmann, grundlægger af TrojanLabel og nu Vice President of Sales i AstroNova, fortæller, at udviklingen på materialesiden er en appelsin i turbanen for dem. Med deres vandbaserede inkjet teknologi kan de nu rykke i et helt nyt marked, som er under kraftig udvikling, nemlig fleksible emballager i små oplag.

Den vandbaserede farve er som udgangspunkt miljøvenlig og ved at tilføje en laminator på blandt andet deres Trojan T2-L kan de nu producere fødevaregodkendte primæremballager i fleksible materialer. Mikkel Wichmann siger:
– Fleksible emballager er en udfordring at trykke på grund af materialet. Men i vores printer har vi altid haft fokus på netop den udfordring, så at implementere disse nye medier, har mere eller mindre været plug-and-play for os.

Roland DG

Roland DG benytter messen til at lancere en helt ny etiketprinter, som udspringer af deres storformat teknologi. Den hedder LEC2-300 og er en UV-baseret print & cut maskine, der både kan lave kiss-cut og through-cut. Temaet på deres stand er ”On demand from 1” og understreger muligheden for at lave helt små etiketserier. Udover CMYK-farverne kan der printes med hvid og lak på rigtig mange medier, herunder metalfolie. Afhængigt af opgavekompleksiteten kan den printe mellem 4 og 8 m2 i timen.

Produktchef Peter Waelkens fra Roland DG tror på et stort marked for deres nye Print & Cut etiketløsning.

Konica Minolta

Konica Minolta har haft deres AccurioLabel på markedet i nogle år. Først med 90eren og senest er den blevet opgraderet til en 230er. Det er en rullebaseret tonerprinter, som er udviklet i samarbejde med Grafisk Maskinfabrik, som også står for slutproduktionen af maskinen. Den har været en succes indtil videre med ca. 400 solgte enheder på verdensplan.

Carsten Bamberg fra Konica Minoltas europæiske hovedkvarter i Langenhagen fortæller, at de i samarbejdet med GM fortsat sigter på at optimere og udvikle maskinen. Derfor viser de på messen en helt ny løsning, som endnu ikke er et produkt, men snarere et såkaldt proof-of-concept, for at se hvordan kunderne reagerer. Det er en flexo-enhed til påføring af hvid med henblik på print på transparente fleksible materialer. På spørgsmålet om ikke inkjet ser ud til at være fremtiden for etiket og emballagetryk, siger Carsten Bamberg:

– Konica Minolta har en lang historie inden for tonerprint. Al den viden vi har er lagt ind i AccurioLabel 230. Vi har allerede inkjet i andre segmenter, men indtil videre mener vi, at toner er den teknologi der giver færrest udfordringer i forhold til etikettryk.

Produktchef Carsten Bamberg fra Konica Minolta fortælle at de er ved at udvikle en hvid flex forprinter station til deres AccurioLabel etiketprinter.

Epson

Epson har et stort udvalg af etiketprintere fra den industrielle SurePress-serie og ned til håndholdte mærkningsmaskiner. På messen præsenterer de en 6000-serie på fire nye desktop farveprintere. De kommer i to printbredder på henholdsvis 108 mm og 212 mm og kan se udstyres med auto-cutter eller Peeler til selvklæbende etiketter.

Ifølge produktchef Jacob Kallergis fra Epson sigter de på at finde en entry-level printer til det ret store marked af små printudbydere og detailforretninger med behov for små serier og et let betjeneligt udstyr.

Grafisk Maskinfabrik

GM er allerede blevet nævnt og kunne være nævnt flere gange. Den danske virksomhed har sin egen ret som leverandør af konverteringsløsninger til etiketindustrien, men har de senere år haft stor succes med at udvikle OEM-løsninger til flere af leverandørerne af digitale etiketmaskiner. Det skyldes deres store ekspertise med at håndtere rullematerialer og at integrere forskellige teknologier i processen. Således er GM involveret i digitalprintere fra blandt andre Epson, Konica Minolta, AstaNova og Monoprint.

Men derfor står det ikke stille med GMs egne produkter. Marketingdirektør Morten Toksværd fortæller, at de har meget stor fokus på, at minimere spild og gøre maskinerne så enkle at håndtere som mulig. Han siger:
– Hvor mange har fokus på trykhastigheden, tror vi mere på, at det handler om at have en kort omstillingstid og en nem betjening. Derudover er det vigtig at brugerne har muligheden for både at køre både inline og offline. Nogle job egner sig til det ene andre til det andet.

GMs maskiner er ifølge Morten Toksværd klar til industri 4.0, hvor der er digitalintegration mellem alle dele af virksomheden. Det sker via et fuldt digitaliseret interface til maskinerne, og via et nyt overvågningssystem, der viser status og måltal for de enkelte enheder i produktionen.

Med det nye Smart Factory Overview er Grafisk Maskinfabrik godt på vej i industri 4.0 verdenen.

Nilpeter fejrer 100 års jubilæum på LabelExpo.

Nilpeter

Hos Nilpeter fejrer de 100 årsjubilæum på en stand, der er en Oskar-uddeling værdig. De har valgt ikke at vise digitale printere, men har to fuldt udstyrede flexolinjer i FA-serien (17 og 22 tommer). I en separat montre viser de et nyt koncept for en 26 tommer maskine.

Bo Andersen, direktør for Nilpeters kommunikationspartner Addmore, fortæller, at den nye maskine har et horisontalt medieforløb til forskel fra de mange rulleværker i den øvrige FA-serie. Det gør den mere velegnet til fleksible emballageløsninger. Samtidig gør den implementeringen af forskellige applikationer både nemmere og billigere, da flade værktøjer typisk koster noget mindre end rotationsværktøjer.

Selvom Nilpeter ikke viste digitale maskiner, så kunne Bo Andersen viser eksempler på, hvad man kan opnå med henholdsvis offset, flexo og inkjet. Uanset teknologien, er resultatet imponerende.

Glunz & Jensen

G&J er ikke den virksomhed de var engang, men de har stadig noget at tilbyde især flexobranchen.
Produktchef Thomas Haase fortæller, at de på messen lancerer helt ny flexoplade-fremkaldere som er hurtigere, har en mere fleksibel børstejustering og ikke mindst et enklere og mere intuitivt interface. Denne serie er mest rettet mod markedet for solvente trykfarver. Men de har også løsninger til det ofte vandbaserede narrow-web marked, som på mange måder er et attraktivt marked, hvor antallet af plader vokser i takt med at ordrene typisk bliver flere, men i mindre oplag.

Glunz & Jensen lancerer en helt ny fremkalderserie til solvente flexoplader. På billedet produktchef Thomas Haase.

Digital foliering

HPs stand er som nævnt den største på LabelExpo. Blandt de mange maskiner faldt jeg over en DM-Jetliner fra foliefirmaet Kurz. Det er en inkjet-baseret folieringsmaskine, der printer en transparent UV-farve på mediet før det føres ind i Indigoen. På den måde kan de ved hjælp af farven i Indigoen give folie en hvilken som helst kulør.

Ecoleaf fra ACTEGA ser lovende ud. Men det bliver først præsenteret på den kommende Drupa-messe.

Nogle kan måske huske, at Landa lancerede en revolutionerende folieringsteknik på seneste Drupa. Teknikken er en coldfoil, men i stedet for en folie bruger de et pulver. På den måde undgår de brug af en bærefolie samt det spild der næsten altid er forbundet med brug af folie. Landa solgte løsningen til ACTEGA, som nu kalder den Ecoleaf. Jeg spurgte, hvordan det går med at få den ud på markedet.

– Vi har ikke noget at vise på denne LabelExpo, men vi arbejder hårdt på at være klar med mindst tre forskellige proof-of-concepts til Drupa næste år. Derfor kan jeg ikke sige så meget andet end, at vi arbejder på sagen, og jeg er sikker på at folk vil spærre øjnene op, fortæller produktchef Robert Köckeis.

LabelExpo fortsætter ugen ud.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.