Forside / Artikler / Skilt & Print Branchen stod bag årets wrappingmesterskaber
De tre vindere af DM i wrapping, Simon Manley Jokumsen med sin datter, HermanBrænder og Jan Edelgaard

Skilt & Print Branchen stod bag årets wrappingmesterskaber

Damgaard-jensen november-job

I lighed med tidligere lagde Sign, Print & Pack rum til afvikling af de danske wrappingmesterskaber. I år var det dog et rent dansk mesterskab. Det gav ikke som tidligere direkte adgang for vinderen til de internationale Fespa-mesterskaber. Men det var et forrygende show, afviklet af Skilt &Print Branchen med Mikkel Jensen, Stephan Jørgensen og Søren Pedersen som dommere og ansvarlige for afviklingen. Som altid skete mesterskabet med Hexis som storsponsor, og sideløbende med det danske mesterskab blev der også afviklet Hexis the Battle.

Fra årets Hexis the Battle

– Det gik forrygende og det var fem superskarpe deltagere i år, og vi havde i år udover vores fantastiske hovedsponsor Hexis, fået en masse firmaer fra branchen til at bakke op om konkurrencen med flotte præmier, frokost og meget andet.  Det er vi super glade for, fortæller arrangørerne.

– Disciplinerne i mesterskabet var wrapping med folie, som vi kender det, men med et nyt pointscoring system, der betyder, at alle deltagere er med begge dage og får meget mere ud af konkurrencen. Vi havde i år også lagt vægt på at styrke netværket og deltagernes ideer bliver taget op og videreført til næste gang, fortæller de tre.

Tiden var en udfordring

Der var fem deltagere i årets Danmarksmesterskab

Udfordringen for de tre arrangører har været tiden. Når man er selvstændig og en aktiv del af driften og produktionen  er den nødvendige tid til at arrangere konkurrencen er virkelig udfordring.

– Det er frivillige kræfter der arrangerer, og det koster en del timer at trække det læs.  Og så kunne en neutral ”plads” nok også hjælpe på arrangementet, forklarer Mikkel Jensen, Stephan Jørgensen og Søren Pedersen.

Igen i år var deltagerne helt på toppen, det var især spændende at følge, hvor meget mere de kunne montere på dag to, når de lige havde fået en smule følelese med folien. En anden ting, man bemærker ved mesterskabet er det sammenhold, der er.

–  Ja, det er fantastisk at være med til, og vi kan kun opfordre til at man melder sig til og bliver en del af det fællesskab, som er helt super, pludselig har man nye kollegaer og venskaber fordelt rundt i landet, forklarer de tre.

Vinderen af DM i wrapping Jan Edelgard kan nu i endnu et år drille sin chef Morten Bak-Fredslund med mesterskabet

Jan Edelgaard vandt for anden gang i træk

Der var som nævnt fem deltagere i konkurrencen, som i år blev vundet af Jan Edelgaard for anden gang i træk. Stort Tillykke Jan.

Jan blev efterfulgt af Simon Manley Jokomsen og Herman Brænder.

Vi har stillet Jan Edelgaard et par spørgsmål om, hvordan det var at deltage i konkurrencen.

 

Hvordan fungerede konkurrencen – helt overordnet? Var disciplinerne OK?

Konkurrencen blev afviklet som den skulle og som der gøres internationalt.

Men optakten til har været en rodet affære, som jeg ser det. Først bliver det reklameret, at mesterskabet ville blive afviklet som et hold-DM. Senere blev det ændret til et enkeltmands DM, men med PPF og solfilm i konkurrencen. Men da konkurrencen blev afviklet, var det præcis som tidligere, kun indpakning og enkeltmands. Selv i skiltemagasinet Impuls stod der i omtalen ”hold-DM”. Tror desværre denne optakt har forvirret alt for mange.

Hvad var den største udfordring for dig?

Tror jeg følte mig mest presset af ikke at have lavet personbil indpakning i de seneste 2-3 måneder, hvor jeg kun har pakket kassebiler ind. Så jeg var nervøs for, om jeg havde tempoet til at være med. Tilmed var der ikke nogle deltagere i år, som ikke kunne vinde konkurrencen. Det betød, at alle runder var vigtige.

Så man skulle være på fra start og i alle runder, da vi alle lå så tæt.

Hvad betyder det i dit daglige arbejde og for din virksomhed, at du kan markedsføre dig som Danmarks bedste wrapper for anden gang?

Det med at man deltager i konkurrence tror jeg, at folk/kunder lægger mærke til og det er et plus. Men dermed ikke sagt, at vi får kunder direkte på det. I Danmark er prisen stadig vigtigere end at arbejdet udføres af de bedste. I det daglige betyder det også, at jeg kan prikke til ”Chefen” (Morten Bak-Fredslund, som også deltog konkurrencen). Jeg har nu slået ham begge de gange, vi har deltaget sammen 😊

Og så betyder det også, at branchen er bekendt med, hvem jeg er. Det kan give nogle muligheder og det kan give et udvidet netværk.

Hvilke opgaver kan du bedst lide i dit daglige arbejde?

Jeg er mest til det alsidige arbejde (skilte, solfilm, indpakning, interiør, grafisk og print), og indpakningsopgaver hvor man kan give den gas og løbe nogle meter på.

En stolt vinder, der også uddeler roser

Jeg kan tilføje, at jeg er den eneste, der har vundet DM to gange (i 2017 og 2019), det er jeg meget stolt af!

Jeg vil også rose arrangørernes tilgang til præmier og sponsorerne for større opbakning, det er bestemt et skridt i den rigtige retning.

Simon havde sikret sig opbakning fra sine døtre

Simon blev nummer to

Simon Manlye Jokumsen fra Folie Fashion blev nummer to i den tætte konkurrence. Tillykke til Simon.

Her er Simons kommentar til mesterskabet:

Selve konkurrencen var lige som den skulle være, sådan som man kan forvente opgaverne til hverdag plus lidt ekstra til at give ekstra point.

Den største udfordring var faktisk og prøve en folie, man ikke har prøvet så meget før, men så alligevel ikke for det var faktisk en god folie, så ikke noget bøvl der, man skal bare bruge den, som det er meningen.

For Folie fashion har det betyder rigtig meget at deltage i konkurrencer. Jeg personligt kom i sin tid uden at kende nogle, men efter konkurrencerne kender de mig, og de ringer,når de har brug for hjælp. Så for Folie Fashion har det være en kæmpe markedsføringshjælp.

Til daglig er vi en wrappingforretning, der arbejder med biler, både eller hvad det nu kan være. Så det helt naturligt, at vi kan lide at wrappe, og det klart sjovest at lave fede privat biler, men det er sjældent der pengene er flest.

Jeg vil virkelig håbe, at der er flere større virksomheder, der vil sende en montør/lærling til konkurrencen fremover, selvom de siger – det er jeg ikke god nok til. Konkurrencer er det bedste og billigste kursus, man kan deltage i.

Herman Brænder tog tredjepladsen, men vi nåede ikke at få en snak med ham

Desværre lykkedes det ikke at få en kommentar fra Herman Brænder, så han må nøjes med vores lykønskning, som naturligvis gælder alle fem deltagere.

Set i bakspejlet, er der så noget I ville have gjort anderledes, lyder vores afsluttende spørgsmål til arrangørerne? 

Vi har masser af ideer og ting, vi vil højne til næste gang, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger omkring opbakning til næste gang, sponsorer som var super tilfredse med dette års afvikling, så må vi se hvordan tingene udvikler sig. Vi har i hvert fald mindst fem nye deltagere, som i år kom for at se konkurrencen. De ville være med næste gang. Og jeg er helt sikker på, at vi har nogen som skal have revanche. De kan nok ikke leve med, at Jan for anden gang i træk snuppede 1. pladsen selv om den var fuldt fortjent. Men der lurer nye kræfter, som vi så lidt smagsprøver på under den sideløbende Hexis the Battle konkurrence, hvor Simons fantomtid må være den, der skal slås.

Til slut vil vi gerne sige en stor tak til alle vores sponsorer, Hexis, Skilt & Printbranchen, AMB Visuals, Antalis, Vikiallo, V Holm Jensen, Sign Service, Vink og Nordthy samt AGI – vores tro samarbejdspartner, lyder den afsluttende kommentar fra de tre arrangører, Mikkel Jensen, Søren Pedersen og Stephan Jørgensen.

 

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.