Forside / Artikler / Etiflex: Næste skridt er konsolidering og endnu bedre indtjening

Etiflex: Næste skridt er konsolidering og endnu bedre indtjening

Damgaard-jensen november-job

Etiflex blev startet tilbage i 1973 som flexo-trykkeri. Siden 2014 har Martin Ahler været adm. direktør og medejer af Silkeborg-virksomheden, som har en ejerkreds, der udover Martin Ahler består af Thomas Pedersen, Brian Sandgaard, Jacob Sørensen og Kimie Wulf. Samt her fra november også af fabrikschef Morten Risvig.

Martin Ahler, der siden 2013 har haft ansvaret for at udvikle og modernisere flexo-virksomheden, har ikke været ikke bange for at tilbyde medejerskab til de rette strategiske kompetencer som et middel til bl.a. at fastholdelse og kontinuerlig strategisk udvikling.

– Ejerkredsen supplerer hinanden godt i forhold til forretningsudvikling, faglig trykerfaring og salg, og med optagelsen af Morten Risvig styrkes ejerkredsen nu yderligere på personaleledelse, procesoptimering og produktionsstyring, fortæller Matin Ahler.

Martin Ahlers moderniseringsstrategi

Martin Ahler har siden 2013 haft ansvaret for at udvikle og modernisere Etiflex

Som et vigtigt led i moderniseringen satte Martin Ahler gang i ”certificeringer”, og som det første etiketfirma i Danmark blev Etiflex fødevarecertificeret efter den internationale FSSC22000 standard.

– Det var en vigtig ting, selv om det i starten ikke var noget kunderne efterspurgte. Men det gør de nu, fortæller Martin Ahler, og han fortsætter:

– Hvis vi også vil have nogle af de store internationale selskaber i kundekredsen, så skal vi være certificeret. Så i dag er vi ISO 9001-, FSSC 22000- (fødevaresikkerhed) og FSC-certificerede. Herudover er vi tilmeldt Fødevarestyrelsens kontrolprogram. 

Fra få store og mange små til flere store og mange små

Certificeringerne har været medvirkende årsag til, at det er lykkedes for Etiflex at udvide kundekredsen. Hvor der før var få store og mange små virksomheder, så er der i dag flere store og stadig mange små, som er meget værdsat, understreger direktøren.

Der blev satset på medarbejderudvikling

Martin Ahler, der er uddannet datalog, og blandt andet tidligere har arbejdet for TDC og et reklamebureau i Aarhus, tog som et led i moderniseringen også fat på at arbejde med kulturen i virksomheden. Og med visheden om, at en udvikling og modernisering også krævede at medarbejderne fik mulighed for at udvikle sig, så de også kunne leve op til en moderne og international virksomheds krav.

– Ja, en del af strategien var ligeledes at styrke medarbejderkompetencerne. Og det startede med en kompetencemapping, som blev gennemført med et eksternt firma, forklarer Martin Ahler.

”Mappingen” gik ikke blot på de produktionsfaglige kompetencer. Der blev også spurgt ind til de almene kundskaber som dansk, matematik, sprog og it..

Medarbejderne fik en personlig tilbagemelding, men Etiflex fik kun en sammenfatning af resultatet, og de tilbud, der skulle tilbydes medarbejderne generelt.

Ved efterfølgende MUS-samtaler kunne medarbejderne så selv spørge ind til kurser, også kurser inden for faglig udvikling.

– Det har været et fantastisk værktøj for os. For eksempel så har vi en stigende eksport. Så der er behov for at flere medarbejdere kan kommunikere på andre sprog end dansk, forklarer Martin Ahler, og han understreger, at der stadig er plads til ansatte, som ikke har ønsket at deltage i kurser, og det vil der være så længe deres kompetencer kan leve op til dagens krav. Men Martin Ahler understreger også at alle medarbejdere i Etiflex skal kunne mere end én arbejdsopgave. Og det gælder alle inklusiv fx sælgere. For den fleksibilitet er nødvendig for virksomheden.

Etiflex har benyttet de ”døde” perioder til at sende medarbejderne på kurser. Det har fungeret godt.

Produktionshallen er også udviklet

En del af moderniseringen af virksomheden har også gået ud på at gøre den mere digital, således at der i dag ikke kun produceres med flexo. I produktionen står udover de to flexomaskiner også to digitale Xeikon/HP trykmaskiner, og Martin Ahler anslår, at omkring en tredjedel i dag produceres digitalt. Og andelen vil være stigende. Men der overvejes dog også en ekstra flexo-maskine i produktionen, hvor der arbejdes 24/5, så der er tid til rengøring og vedligehold uden at det går ud over produktiviteten.

Der måles på alt i produktionshallen hos Etiflex, og de følger nøje udstyrets effektivitet

Der måles overalt for at forbedre effektiviteten

Når man går rundt i produktionen med Martin Ahler, er det helt tydeligt, at han har en fortid som datalog.

Alt bliver registreret digitalt og alt kan naturligvis spores. Det er nødvendigt for en virksomhed, hvor der blandt andet leveres til fødevarebranchen. Men det er ikke kun sporbarhed, der arbejdes med. Der måles også på alt i produktionen, hvor data opsamles direkte fra maskinerne – og der benyttes også videokamera til overvågning af forskelligt udvalgt udstyr i perioder, således at det kan bruges til at se, hvor i produktionen der kan ske forbedringer eller udbedringer inden for LEAN, SMED, 5S mv. Der arbejdes hele tiden med produktivitet og effektivitet.

At leantanken også indgår i produktionsstrategien er tydeligt at se. Det hele står i et optimalt produktions-flow, og der er rent og ryddeligt overalt. Og da Martin Ahler opdager et enkelt stykke papir på gulvet, da vi går rundt i produktionen, bliver det omgående samlet op.

Fokus er nu på indtjening og konsolidering

De er kommet langt med moderniseringen og udviklingen af flexotrykkeriet.

– Nu har der været fokus på vækst og en udvidet kundekreds. Nu skal vi koncentrere os om at sikre en endnu bedre indtjening og vi skal konsolidere virksomheden. Derefter skal eksporten ”boostes” ekstra. Og her er ”dansk effektivitet” og danske Nilpeters gode ry, med til at gøre det lettere at få nye eksportkunder, fortæller Martin Ahler. – Men det er vigtigt, at vi først har optimeret på planlægning, effektivitet og kvalitetsstyring. Vi skal nu kapitalisere på alle vores ”investeringer” i certificeringer, medarbejdere og udstyr. Rent teknologimæssigt er vores miks på plads, men der skal jo løbende laves business-cases på investeringer i nye og mere effektive maskiner. Fremtidige vækstplaner overvejes løbende i udviklingsstrategien, og der er mange muligheder, lyder det fra Martin Ahler.

Etiflex har deres egen ”rugekasse” og tager også et socialt ansvar

Etiflex har 38 medarbejdere. Da det kan være svært at få trykkerelever, forsøger de selv om de kan spotte lokale unge mennesker, som får tilbudt at starte som ufaglærte. Nogle får så efterfølgende lyst til at blive faglærte. Det fungerer fint, og på den måde, har Etiflex fået en god rugekasse, hvor der hele tiden er æg, der bliver holdt varme.

Etiketvirksomheden er også gode til at tage socialt ansvar. De samarbejder med Silkeborg kommune, og har blandt andet nogle fleks-jobbere og har tidligere også taget flygtninge i arbejde. De har pt. tre fastansatte fra Syrien, der oprindeligt startede i jobtilbud hos Etiflex.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.