Forside / Nyheder / HP afviser Xerox’ købstilbud

HP afviser Xerox’ købstilbud

Marabu kampagnebanner – maj 2022

HP sagde i en pressemeddelelse søndag, at de havde afvist et købstilbud fra Xerox og afvist en aftale, der ville have lagt de to firmaer sammen. ”Tilbuddet undervurderer HP’s markedsværdi markant og er ikke i aktionærenes interesse” skrev de.

I pressemeddelelsen kaldte de forslaget “meget betinget og usikkert” og udtrykte betænkeligheder med hensyn til “den potentielle indvirkning af overdreven gældsniveauer på det samlede selskabs aktie.” De rejste også bekymring for den nylige kraftige nedgang i Xerox’ indtægter.

Men de lod, ifølge New York Times, muligheden for en fusion stå åben under forskellige vilkår. ”Vi anerkender de potentielle fordele ved konsolidering og vi er åbne for at undersøge, om der kan skabes værdi for HP’s aktionærer gennem en potentiel sammenlægning med Xerox.”

Tilbuddet kommer et år efter, at Xerox var langt i forhandlingerne om køb af Fujifilm, men måtte opgive efter en af hovedaktionærerne, John Icahn, havde samlet tilstrækkelig modstand til projektet. Det skulle efter sigende være selvsamme John Icahn, der står bag tilbuddet til HP.

John Icah har oplyst, at han har store aktierposter i både HP og Xerox. At tilbuddet kommer fra Xerox, kan synes en smule paradoksalt eftersom HP skønnes at være 3-4 gange større end Xerox, ifølge Wall Street Journal.

Det er især på Office Supply-delen at sammenlægningen synes at give mening. Begge firmaer er pressede i det segment og har, ifølge Wall Street Journal, lagt op til store besparelser. Presset kommer fordi der printes mindre papir i office-segmentet og fordi der er en stigende konkurrence fra tredjeparts leverandører, som tilbyder alternativer til HP og Xerox forsyningstjenester. Xerox er historisk stærk på de store kontormaskiner, mens HP har deres styrke i printere til små virksomheder og private.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.