Forside / Artikler / RFID vokser markant i detailhandlen
Keith Bothmann er Danmarks eneste medlem af den internationale industrialliance RAIN RFID, som blandt andet har som målsætning at udvikle nye platformsløsninger til IoT-applikationer.

RFID vokser markant i detailhandlen

Damgaard-jensen november-job

Milliarder af RFID-tags vil i fremtiden understøtte en lang række interaktive funktioner og oplevelser i detailhandelen, hvor butikkerne vil bruge teknologien på helt nye måder. Således siger Keith Bothmann, indehaver af grossistvirksomheden KAR-MIL A/S, der er blandt landets største distributører af RFID-tags til blandt andet etiket- og emballageindustrien, og eneste danske medlem af industrialliancen RAIN RFID.

RAIN RFID, der blev etableret af bl.a. Google, Intel og Smartrac i 2014, har lavet en analyse, der forudser en eksplosiv udvikling i brugen af bl.a. RFID-tags. De anslår, at The Internet of Things (IoT), årligt vil forbinde over 25 mia. enheder i 2020. Og at der samme år vil være over 100 mia. RFID-tags i brug.

– Vi har allerede nogle kunder i den grafiske verden, men vi venter stadig på det helt store gennembrud, som især vil blive drevet af detailhandlen og sundhedssektoren, siger Keith Bothmann.

RFID-tags kommer i alle mulige varianter fra dem som skal skydes ind i nakken på dit kæledyr til helt almindelige flade labels, som vi kender så godt.

Fra hot-foil til RFID-tags

KAR-MIL A/S er en fusion af to selskaber, der begge primært solgte folier til varmeprægning. Efter en tid hos Avery Dennison i Tyskland vendte Keith Bothmann tilbage til Danmark med ønsket om at starte selv. Han købte først firmaet Robert Christensen og siden KAR-MIL, som nu lægger navn til selskabet. Udover folier og termotransfer-etiketter er forretningen stille og roligt blevet udvidet med RFID-tags.

RFID-tags kommer i alle mulige afskygninger fra helt bitte små, som fx kan skydes ind under huden på dit kæledyr og til nogle virkelige store klodser, der kan modstå slag, kemikalier, varme og hvad de nu ellers kan udsættes for på fx en boreplatform. Og så kan de være helt flade og en del af en etiket eller et festivalarmbånd og indeholde ret meget information.

Hvad skal det bruges til?

Formålet med at bruge RFID-tags kan være mangfoldigt. Fra produktions-, transport og lagerinformation, over tyverisikring og overvågning til salgs- og kunderelaterede funktioner og oplevelser.

– Teknologien rummer store perspektiver. Med udviklingen af  Internet of Things (IoT) kan hver enkelt ting vi fremstiller have sin egen helt individuelle identifikation, som kan kommunikere med internettet uafhængigt af vores indgriben. Det giver nogle fantastiske muligheder, men rummer selvfølgelig også en række etiske spørgsmål, siger Keith Bothmann.

– Det handler på den ene side om, at vi ikke ønsker at blive overvåget og kontrolleret, men på den anden side kan vi gøre mange ting enklere, sikrere og måske endda redde liv, hvis sådan noget teknologi bruges rigtigt.

Praktiske funktioner

RFID-tags skal kunne læses af en scanner for at have nogen værdi. De kan, afhængigt af formålet, se vidt forskellige ud. Hvis det er et spørgsmål om at holde styr på fx et tøjlager kan scanneren se ud som en dørkarm, der registrerer alt, der bliver bragt igennem døren. På den måde vil man vide præcis, hvad der er inde på lageret. Ikke bare hvor mange skjorter, men præcis hvilke størrelser, farver og dessiner der er tale om.

Men de vil ikke kun kunne indeholde information. De vil også kunne opsamle information, hvis de bygges sammen med fx varme- eller fugtighedssensorer. Keith nævner et eksempel på, at man kunne udstyre bleer med RFID-tags og fugtighedssensorer. Så vil tag’en, når den når et vist niveau, kunne give lyd fra sig. Det kunne være praktisk i daginstitutioner eller i ældreplejen.

En RFID-tag ville også kunne indeholde fx en vaskeanvisning, så hvis scanneren var monteret i en vaskemaskine, så kunne den selv indstille vaskeprogrammet eller advare om, at der var blandet forskellige tøjtyper sammen.

Detailhandelen og sundhedssektoren går forrest

Keith Bothmann vurderer, at særligt detailhandelen og sundhedssektoren vil tage teknologien til sig. Han siger:

– Tager vi fx en tøjbutik, så kan RFID-tags indgå på mange måder, men vi vil naturligvis se rigtig mange være en del af de etiketter og mærker som allerede sidder på tøjet i dag. De vil blandt andet sikre en markant bedre lagerstyring og kunne fungere som tyverisikring. Men de vil også kunne skabe grundlaget for betjeningsfri betaling, hvor de bare putter tøjet i en poser og holder den op foran en scanner. Du betaler for varerne med dit kort eller telefon, og samtidig afkodes tyverisikringen.

Keith fortæller også, at en række store institutioner er langt med implementeringen af RFID-tag i hverdagen. Det gælder fx Aarhus Universitetshospital og Danmarks Radio, der ser mange fordele i at have bedre styr på deres udstyrs tilgængelighed, så man ikke skal spilde tid på at lokalisere hvor noget befinder sig.

Der er bestemt grund til at orientere sig nærmere om, hvilke muligheder der ligger i brugen af RFID-tags. Meget tyder på, at der bliver en markant efterspørgsel, ikke mindst fra detailhandelen.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.