Forside / Nyheder / Data er det nye olie

Data er det nye olie

Damgaard-jensen november-job

Dataopsamling driver væksten i Produktionsdanmark, men hvordan udvinder små og mellemstore virksomheder (SMVere) dette råstof, så det skaber værdi, højner kvaliteten i produktionen og øger antallet af ordregennemførsler?

Manufacturing Academy of Denmark (MADE) har åbnet op for ansøgninger til et klyngeprojekt om dataopsamling i produktion i samarbejde med Alexandra Instituttet. Det er et sparringsforløb for udvalgte produktionsvirksomheder, der får ny viden og indsigt i at anvende opsamlede data til at optimere kvaliteten og minimere nedetid ved maskinstop.

Innovationsnetværksleder og sekretariatschef hos MADE, Lisbeth Heyde. (Billedet er lånt hos Dansk Industri).

Udfordringen deles på tværs af industrier – og derfor samler MADE i klyngeprojektet fire til otte SMV’er, der sammen vil blive dygtigere inden for dataopsamling og få ekstra værdi i produktionen.

Gruppen vil blive vejledt og rådgivet af førende eksperter og forskere fra Alexandra Instituttet og bl.a. modtage sparring på konkrete problemstillinger, få viden til at tænke sikkerhed ind i dataopsamling og få hjælp til at udforme en god business case.

Høst gevinsterne ved dataopsamling

– Manglende viden og vejledning om nye metoder og processer må ikke blive en stopklods for virksomhederne, men det kan være vanskeligt for nogle SMV’er at få taget hul på opgaverne. I klyngeprojektet får virksomhederne via et skræddersyet forløb hjælp af eksperter til at sætte fart på udviklingen. Vi har set fra tidligere forløb, at strategisk arbejde med digitalisering kan give væsentlige forbedringer på kort tid, siger Lisbeth Heyde, innovationsnetværksleder i MADE.

Læs mere og ansøg her.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.