Forside / Nyheder / Ledelse / Villumsign: Generationsskifte. Fjerde gang ser ud til at blive lykkens gang

Villumsign: Generationsskifte. Fjerde gang ser ud til at blive lykkens gang

Damgaard-jensen november-job

Da jeg besøger Villumsign i Hobro, starter samtalen, som den så ofte gør med spørgsmålet: Hvordan går det i skiltebranchen? Og svaret lyder: – Det går generelt ganske godt i branchen, og der er blevet plads til flere aktører.

Betyder det så, at I konkurrerer meget på prisen og leveringstiden, spørger jeg.

– Vi reklamerer med fem dages leveringstid på vores webshop, og det accepterer de fleste. Det betyder, at ordrerne kan samles til en fornuftig produktion, så vi også kan tjene penge. For udfordringen er helt klart, at det er sværere at tjene penge på opgaverne. Derfor behandler vi også kunderne godt. Nethandlen betyder jo desværre, at loyaliteten ikke er så stor, som den har været, forklarer Jesper Villumsen, som er indehaver af virksomheden, hvor de vigtigste opgaver er at være skiltemalere og skilteteknikere. Og de kan også montere.

Reklamebureauet, der blev til en skiltevirksomhed med reklamebureau

Tilbage i 1991 startede Jesper Villumsen sin skiltevirksomhed, der i dag har 10 medarbejdere. Men det startede egentlig med ønsket om at lave et reklamebureau. Jesper Villumsen fandt dog hurtigt ud af, at det ikke gav den store indtægt. Han besluttede derfor at investere i en skæreplotter og nogle ruller folie, og indrettede et lokale i kælderen til produktion af folieprint. Og var der behov for større lokaler til fx foliemonteringsopgaver, så lånte han et. En af de første kunder i virksomheden var en af hans tidligere arbejdspladser, Faltec, som nu hedder ASSA ABLOY Entrance Systems A/S og de er stadig en god kunde.

Elever er en gevinst for virksomheden

Jesper Villumsen sammen med Katrine, der blev uddannet som skiltetekniker i juni måned

Det går fornuftigt i virksomheden, hvor opgaver med bildekorationer og -indpakninger fylder meget, sådan cirka omkring 50 procent. Det er ikke opgaver og kunder, der mangler. Her bruger Jesper Villumsen også flittigt sit netværk, som blandt andet er stort inden for bilbranchen. Men enhver virksomhed har brug for udvikling. Det har de også haft i Villumsign, hvor de blandt andet har brugt deres elever til at få ny faglighed ind i virksomheden og på den måde følge med udviklingen og mulighederne. Og så tilfører eleverne også meget som personer, og de kan stadig formes, fortæller Jesper Villumsen med et smil.

– Men man skal da heller ikke lægge skjul på, at elever også er en billig arbejdskraft – selv om det ikke er en økonomisk gevinst fra dag ét.

Villumsign fik deres første elev tilbage i 2000 og de har indtil nu udlært 11. Katrine, som jeg møder blev udlært i juni måned i år, og hun er fortsat som udlært skiltetekniker i virksomheden.

– Det har været en god uddannelse, og det bedste er, at være i gang og at jeg kan bruge mine hænder, fortæller Katrine Lykkegård Thomsen der fik sit svendebrev i juni.

Generationskifte kan være en svær disciplin

Allerede tilbage først i 0’erne, da Jesper Villumsen var omkring 50 år gammel, begyndte han at tænke på, hvordan virksomheden skulle generationsskiftes, så det kunne ske i god ro og orden.

Første forsøg, i 2010, mislykkedes. Andet forsøg var med en ”videnspilot” (ledige akademikere, som blev tilbudt virksomheder, der havde brug for nye kompetencer med et pænt løntilskud). Men den periode, hvor han var ansat med løntilskud, viste desværre, at han havde ikke ”generne” til at være selvstændig.

Tredje forsøg var i 2016, hvor Jesper Villumsen fik en henvendelse fra en tidligere bankmand, der godt ville prøve noget helt nyt. Det var OK, og det så ud til at tredje gang også skulle blive lykkens gang. Men det endte med, at han alligevel valgte banken til igen.

Men nu ser det for alvor ud til at lykkes i fjerde forsøg

Ulrik Stevnhoved,medejer Villumsign

Dennis Thøgersen, medejer Villumsign

Dennis Thøgersen, der er udlært som skiltetekniker i virksomheden, viste interesse for at begynde et langsomt generationsskifte sammen med Ulrik Stevnhoved, der er Villumsigns grafiker. Det lød interessant for Jesper Villumsen, og de startede en proces op tilbage i 2017. De to har i dag hver 10 procent af virksomheden, og så overtager de løbende mere og mere.

Og denne gang tror Jesper Villumsen på, at det lykkes.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.