Forside / Nyheder / Bertelsmann køber fire trykpresser på abonnement
Bertelsmann-teamet ser frem til det nye samarbejde (fra venstre til højre): Roland Witte, produktions- og teknologichef hos Mohn Media, Niklas Darijtschuk, Chief Operation Officer ved BPG, Julia Isabell Schäfer, leder af arkproduktionen hos Mohn Media og Jörg Kuchenmeister, administrerende direktør for Vogel Druck.

Bertelsmann køber fire trykpresser på abonnement

Bertelsmann Printing Group (BPG) med base i Gütersloh har valgt at indgå en abonnementsaftale på fire trykpresser med Heidelberg. Det gælder de to trykkerier Mohn Media i Gütersloh og Vogel Druck nær Würzburg.

– Vores mål er løbende at øge produktiviteten i de næste fem år og på denne måde øge den samlede udstyrseffektivitet, fortæller Dr. Niklas Darijtschuk, COO hos BPG.
– Abonnementskontakten med performance-partnerskabet er nøglen for os. Det giver os tilliden til, at Heidelberg i de næste fem år vil være ansvarlig for ydelse og tilgængelighed.

Handlen er kulminationen på omfattende analyse og intensive diskussioner. Data fra arkproduktionen på de to tryksteder er blevet systematisk analyseret og evalueret. Dette gjorde det muligt for begge parter at få en fælles forståelse for sammensætningen af ydelsen med den definerede produktportefølje.

– Vi ser frem til og er meget stolte af samarbejdet med Bertelsmann Printing Group. Vi ser det som en vigtig milepæl i accepten af vores abonnementsmodel, udtaler professor Dr. Ulrich Hermann, medlem af Heidelbergs bestyrelse med ansvar for Lifecycle Solutions og Chief Digital Officer hos Heidelberg.

Det handler om ”omgangstider” snarere end ”hestekræfter”

Flere og flere trykfirmaer erkender, at rentabiliteten af deres installerede ressourcer ikke længere kun er et spørgsmål om” hestekræfter”, men snarere om ”omgangstider ”. Når de vælger en abonnementsmodel, var de vigtigste faktorer for BPG, ud over den langsigtede høje ydelse af trykpressen, processtyring, automatisering, datastyring, benchmarking og autonome produktionssekvenser.

Abonnementsmodellen giver det, som alle de involverede parter leder efter, nemlig den konstante fokus på den samlede udstyrseffektivitet (OEE). Dette værktøj skal sikre den langsigtede rentabilitet hos trykkeriet og dermed et afkast på hele investeringen.

Aftalen indebærer, at Heidelberg leverer den aftalte printvolumen til BPG i de næste fem år med en løbende stigning i OEE på begge trykkerier. For at sikre dette vil teamet på trykkerierne modtage intensiv træning, 24/7 support, og et lokalt reservedelslager oprettes. Abonnementsmodellen inkluderer også ”Vendor Managed Inventory”, hvor Heidelberg overtager lagerstyring og ansvar for udvalgte forbrugsstoffer på vegne af BPG.

Fire nye XL 106’ere

En meget automatiseret Speedmaster XL 106 erstatter to konkurrentpresser på hvert sted. Næste forår installeres en Speedmaster XL 106 ti-farver med coating-enhed på Mohn Media, mens Vogel Druck installerer en identisk presse med ni farver. Målet er det innovative Push to Stop-driftskoncept, Prinect Production Manager og Heidelberg Assistant digital platform er at opnå en jævn procesarbejdsgang og sikre, at de nødvendige data altid er tilgængelige, hvor det er nødvendigt.

– Vi skal konsekvent levere høje trykhastigheder, korte servicetider og korte klargøringstider over en lang periode, forklarer Dr. David Schmedding, abonnementschef hos Heidelberg.
– Dette er en af vores kernekompetencer. Korte maskinstop og høj processtabilitet er de største indflydelsesfaktorer for at øge trykkeriets rentabilitet.

Bertelsmann-teamet ser frem til det nye samarbejde (fra venstre til højre): Roland Witte, produktions- og teknologichef hos Mohn Media, Niklas Darijtschuk, Chief Operation Officer ved BPG, Julia Isabell Schäfer, leder af arkproduktionen hos Mohn Media og Jörg Kuchenmeister, administrerende direktør for Vogel Druck.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.