Forside / Nyheder / Kommunikation / Forudsiger stor opbremsning i personaliseret markedsføring

Forudsiger stor opbremsning i personaliseret markedsføring

Det amerikanske analyse og rådgivningsfirma Gartner har i december 2019 udgiver rapporten: “Predicts 2020: Marketers, They’re Just Not That Into You.”. I den forudsiger de, at 80 % af alle de marketingfolk, der har investeret i personalisering, vil opgive deres indsats inden udgangen 2025. Det sker enten på grund af manglen på dokumenteret afkast eller udfordringerne ved kundedatastyring eller begge dele.

– Personlige data har længe været det brændstof, der styrer markedsføring i alle faser af kunderejsen. Vi er konstant drevet til at finde nye former for brændstof og udtænke nye måder at udnytte dem på, siger Charles Golvin, senior analytiker i Gartner. Men udfordringen har imidlertid ikke opfyldt markedsførernes ambitioner. I nogle tilfælde har det endda givet bagslag ved, at forbrugerne både direkte og indirekte afviser udbyderens tilnærmelser.

Forbrugertillid, lovgivning og teknologi arbejder imod

Den fortsatte nedgang i forbrugertillid, øget offentlig og lovgivningsmæssig kontrol samt sporingsbarrierer udviklet af forskellige teknologivirksomheder reducerer chancen for succes. Mens personalisering i dag udgør omkring 14% af marketingbudgettet, nævner flere end hver fjerde marketingsansvarlige teknologi som en vigtig hindring for personalisering.

– Forbrugerne har udviklet et stadig større uvilje mod markedsførernes bestræbelser på at omfavne dem, fortæller Charles Golvin. – Deres stadig mere rodede e-mail-indbakke og underretningscentre på mobiltelefonen kan få dem til at ignorere selv den mest omhyggeligt personaliserede meddelelse. Marketingfolk skal virkelig genopfinde de grundlæggende principper, før de investerer i personaliseringsteknologi.

Af andre forudsigelser rapporten kommer med kan nævnes:

I 2022 vil 25% af marketingafdelingen have en dedikeret adfærdsforsker eller etnograf som en del af deres fuldtidsansatte.

I 2023 falder budgettildelingen til influencer-marketing med en tredjedel, da forbrugerne fortsat mister tillid til varemærker og influencere de ikke kender.

I 2023 vil en tredjedel af alle brand-PR-katastrofer være resultatet af dataetikfejl.

I 2024 vil kunstig intelligensidentifikation af følelser påvirke mere end halvdelen af de online reklamer, du ser.

Rapporten kan købes her.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.