Forside / Nyheder / Kommunikation / Tryksagens rolle i den samlede brugerrejse

Tryksagens rolle i den samlede brugerrejse

Nedenstående er input fra Intellia og Kåre Bjørn i vores serie om Tips & Trics til grafikere og kreative:

Tryksagen har gennem de seneste årtier løbende tilpasset sin placering i det samlede marked for markedsføring og anden kommunikation. Google, Facebook og andre store aktører i den digitale verden har taget store bidder af kundernes budgetter, men i takt med at kundernes efterspørgsel på disse kanaler er vokset, har det presset priserne op – og idet tryksagsproduktionen i samme periode er blevet effektiviseret med faldende priser til følge, vil sidstnævnte i stadigt flere tilfælde give større værdi for pengene end de digitale alternativer.

Kanalerne supplerer hinanden

Når jeg underviser i at lave websites, understreger jeg overfor mine kursister, at et nyt website ikke får nævneværdig trafik, før den skabes på andre kanaler. Disse kan være sociale medier, TV, outdoor og mange andre muligheder – og den klassiske tryksag har naturligvis også en plads som trafikskaber.

Gemmeværdi og personalisering

Hvor mange digitale annonceformater forsvinder inden for halve eller hele sekunder i takt med at brugeren ruller ned over sin nyhedsstrøm på Facebook eller søgeresultaterne på Google, vil de fleste tryksager fastholde opmærksomheden markant længere og måske endda have en gemmeværdi. Dermed får du mere end én eksponering overfor brugeren – og idet den digitale eksponering ikke kun er over for mennesker (nogle opgørelser indikerer, at op imod halvdelen af web-trafikken skabes af software-robotter og andre maskiner), vil de nyeste medier ofte have overraskende høje kontaktpriser.

Mange trin i brugerrejsen

Som producent af tryksager skal du derfor se dit produkt i samspil med andre kanaler, som kan noget andet og hvor de gensidigt bliver styrket i samspillet. Indenfor digital markedsføring kalder vi det ”brugerrejser” eller på engelsk UX / User eXperience. Her kan en tryksag inspirere til en Google-søgning som leder ind på internet-portaler eller sociale medier og derfra videre til kundens website. Handlingen derfra kan meget vel være bestilling af et fysisk produkt i en trykt emballage – og rejsen kan også involvere ”troværdigheds-tjek” på Trustpilot eller lignende tjenester.

Billedet kommer fra www.depositphotos.com

Hvis du vil vide mere

– Fra en baggrund som tryksagsgrafiker med mange efterfølgende år i den digitale verden deler jeg med glæde af mine erfaringer, udtaler Kåre Bjørn Jensen fra Intellia, som har skrevet ovenstående indlæg om tryksagens rolle i brugernes rejse.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.