Forside / Nyheder / Kodak sælger deres første inkjetprinter til fleksibel emballage – men viser den først på DRUPA

Kodak sælger deres første inkjetprinter til fleksibel emballage – men viser den først på DRUPA

UTECO Sapphire EVO W, som printeren hedder, er udviklet i samarbejde med UTECO. Printeren er den første digitale presse udstyret med Kodaks Ultrastream-teknologi – kontinuerlig inkjet. Den forventes først at blive endeligt præsenteret på den kommende DRUPA-messe i Düsseldorf. Men Kodak oplyser, at de allerede har solgt den første enhed uden dog at komme nærmere ind på, hvem der har købt den.

Ifølge UTECO, som markedsfører maskinen, er det den første digitale presse til fleksibel emballage, der er udstyret med denne inkjet-teknologi. Maskinen har en trykbredde på 1,25 meter. Det skulle ifølge Kodak og UTECO give varemærkeejere og emballagekonvertere mulighed for at anvende digitalt tryk på linje med flexotryk.

Vandbaseret blæk

Udskrivningshastigheden siges at svare til analoge flexopresser, og farven er vandbaseret. Sapphire EVO W er tilpasset til mindre og mellemstore serier og kampagner og kan printe variable data. Kodak lover, at maskinen vil give brugeren reduceret spild og derigennem lavere omkostninger. Den vandbaserede farve åbner døren til print af emballager til drikkevarer og fødevarer samt hygiejneartikler.

Samarbejde med UTECO

Den nye digitale presse er beregnet til fleksibel emballage, og er blevet udviklet i samarbejde med UTECO, en producent og leverandør af udstyr specifikt inden for det fleksible emballagesegment.

– UTECO’s anvendelse af vores teknologi i deres nye printer er banebrydende og et godt eksempel på, hvordan Kodak hjælper trykkerier med at sænke deres omkostninger og øge effektiviteten. Vi er stolte af at levere på det løfte, vi gav i februar sidste år, om at have producerende enheder på markedet i 2020, udtaler Randy Vandagriff, præsident for Kodak Enterprise Inkjet Systems Division og vicepræsident for Eastman Kodak Company.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.