Forside / Artikler / Ledelsen køber Arjowiggens ud af betalingsstandsning

Ledelsen køber Arjowiggens ud af betalingsstandsning

Det vil fortsat være muligt at få papir som Conqueror, Curious, Rives og KeayKolour fra papirproducenten Arjowiggens. Sidste år gik moderselskabet Sequana i betalingsstandsning og efterlod hele organisation i et limbo, hvor ingen vidste, hvad der ville ske. Men en handlekraftig ledelse i Arjowiggens Fine Paper, købte, med hjælp fra både den skotske regering og lokale banker, virksomheden ud af boet.

Det nye Arjowiggens Scotland Ltd. består i dag af fire papirfabrikker. Stoneywood Mill/Waterton ligger i Aberdeen og er hovedsædet. Her de producerer hovedparten af deres højt profilerede papirkvaliteter. Mindre ordrer produceres på en fabrik i Spanien. På fabrikker i Kent i England og i Kina produceres kalkérpapir (translucent).

Group Manufacturing Director og ny medejer Angus MacSween er optimistisk vedrørende Arjowiggens fremtidsmuligheder.

Hvem investerer i papirindustri?

Men hvad får medarbejdere og lokalsamfundet til at kaste penge ind i en industri, som ser ud til at kun kende en vej rent udviklingsmæssigt? Til det siger Angus MacSween, som er overordnet produktionsansvarlig og med i den nye ejerkreds:

– Bortset fra 2019, så har Arjowiggens Fine Paper altid været en god forretning. Vi agerer på en ret nichepræget del af markedet for specialpapir, hvor prisen ikke nødvendigvis er den afgørende parameter. Vi kan lave små serier, og det gør vi. På vores fire papirmaskiner her i Aberdeen producerer vi mellem 80 og 120 forskellige papirkvaliteter om ugen. Vi laver både sort og hvidt papir og næsten alle nuancer derimellem. De kommer i forskellige gramvægte og strukturer samt med forskellige coatings. Det kan lade sig gøre fordi, vi har et ekstremt fleksibelt produktionsapparat.

Aberdeen har haft ikke mindre end fire papirmøller, alle placeret langs floden Don. I dag er kun Arjowiggens Stoneywood Mill/Waterton tilbage. Det har naturligvis været medvirkende til, at der har været stor opbakning både politisk og finansielt til projektet. Men ikke uden en veldokumenteret forretningsplan.

Fokus på nye vækstmarkeder

– Markedet for grafisk papir er nedadgående. Vi håber, at stadig flere vil gøre brug af mere specielle papirkvaliteter, men vi har identificeret en række markeder, hvor der er en stigende efterspørgsel, og hvor vores produkter umiddelbart, eller med få tilretninger, vil passe perfekt ind. Det gælder fx luksusemballage og -etiketter, sikkerhedspapir, intelligent papir og ikke mindst kalkérpapir til fødevareemballage, siger marketing ansvarlig Carol Clifford fra Arjowiggens.

Hos Arjowiggens er de blandt andet specialister i vandmærker og specialblandinger, hvor papiret fx indeholder forskellige elementer, som gør det unikt. Det kan være både synlige og usynlige elementer, som kun kan ses, hvis man fx anvender UV-lys. De har også papirkvaliteter, som kun laves til specifikke brands, som fx varehuset Harrods, der får fremstillet papir i deres karakteristiske grønne farve.

Fremadrettet vil de have mere fokus på fødevaremarkedet, da deres kalkerpapir er meget velegnet til netop dette formål. Angus Macsween fortæller, at den stigende tendens til at ville erstatte plastik som fødevareemballage, er en enestående mulighed for Arjowiggens til at promovere kalkérpapir som et alternativ. Papiret har en række naturlige egenskaber, der gør det velegnet til at emballere en række fødevarer, og så er det både genindvindeligt og biologisk nedbrydeligt. Det betyder dog, at de skal have en række fødevarecertificeringer på plads inden de kan gå i luften. Det forventer de vil tage mellem 12 og 18 måneder.

Der er produceret papir på papirmøllen i Aberdeen siden 1770. Det skulle gerne fortsætte en rum tid endnu, hvis det står til den nye ledelse.

Avanceret coating

Papirfabrikken i Aberdeen er tillige udstyret med en avanceret coating-maskine, der kan påføre en coating på begge sider af papiret i samme arbejdsgang. Den kan også påføre to coatings på en side i samme arbejdsgang, hvis det efterspørges.
Den påfører fx metallic coating på Curios-papiret, almindelig coating til Rives-papiret eller i-coate for at forberede papir til tryk på HP Indigo.

De har også et ret stort salg af såkaldt ”støbepapir”, som sælges som støbeform til plastindustrien. Det er et kraftigt papir, der får præget en given struktur (fx læder), som derefter sælges til producenter af den folie der fx anvendes på instrumentbrættet i biler. De støber folien efter papiret og applikerer den efterfølgende i bilen. Sådan et ”støbepapir” skal også have en coating for at folien ikke hænger fast i papiret.

Optimismen i behold

Optimismen er stor hos Arjowiggens, og den virker velbegrundet ud fra de forretningsplaner som er præsenteret for den brede offentlighed. De lægger dog ikke skjul på, at 2019 gjorde ondt på dem – og ikke mindst deres image. Derfor arbejder de hårdt på at bevise, at man fortsat kan regne med Arjowiggens kendte papirserier, og at man fremover vil se endnu flere nye løsninger, især inden for de førnævnte områder: luksusemballage- og etiketter, sikkerhedspapir, intelligent papir og fødevareemballage. Vi ønsker Arjowiggens al mulig held og lykke med projektet.

Arjowiggens forhandles i Danmark af Antalis.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.