Forside / Artikler / CPH Wrap ansætter sin tredje lærling på bare fire år

CPH Wrap ansætter sin tredje lærling på bare fire år

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Der er gang i den hos CPH Wrap. De har kun eksisteret i knap fire år og er nu på vej med at ansætte deres tredje lærling. Jeg mødte indehaveren, Daniel Sørensen, første gang, da firmaet var helt nyt og arbejdsadressen var i garagen hjemme hos far og mor. Nu råder firmaet over 240 m2 bilindpakningshaller i Brøndby og er fire – snart fem – medarbejdere.

Bilindpakning er deres speciale, men at de sælger flest pakkeløsninger, hvor design ofte er en del af pakken, fortæller Daniel Sørensen. Til højre ses grafiker Mette Jespersen.

Han sidder ikke på hænderne, Daniel Sørensen. Efter at have gennemført sin uddannelse som skiltetekniker hos Vangsgaard (nu BrandFactory) sprang han dagen efter ud som fuldtids selvstændig. En af de første handlinger var at ansætte en lærling, som tog første år af sin læretid hos CPH Wrap. Kort efter åbningen flyttede de fra hjemmeadressen og til lokalerne på Dalager i Brøndby. Her startede de med en hal og har gradvist udvidet, så de nu har fire haller på hver ca. 60 m2.

– Jeg havde pakket en del biler ind for private, mens jeg var under uddannelse. Jeg købte først en ”kina-plotter”, men måtte hurtigt indse, at der skulle noget andet til, hvis kvaliteten skulle være i orden. Herefter købte jeg en Roland printer-plotter. Den har jeg stadigvæk, så den har tjent sig hjem mange gange, fortæller Daniel Sørensen.

Specialist – men løser alle opgaver

Målgruppen er primært håndværkere og bilforhandlere, som sælger erhvervsbiler. Specialet er indpakning af biler samt stillads-, mesh- og PVC-bannere, som håndværkerne bruger på byggepladserne. Oftest er det pakkeløsninger, som kunderne efterspørger.

– Det er mest effektivt for os, hvis vi kan løse opgaverne på vores egen adresse. Derfor holder vi os til vores spidskompetencer (bilindpakning, byggepladsskilte og bannere), siger Daniel Sørensen.

Men det er ikke fordi, de kun pakker biler ind. I langt de fleste tilfælde er de med i de kreative processer med at designe bilerne. Daniel oplever, at der et stigende behov for dekoration af biler, men også et stigende behov for at dekorationerne skiller sig ud fra mængden. Derfor har CPH Wrap, udover Daniel, en svend og en lærling, også ansat en grafiker.

Den seneste investering hos CPH Wrap er en vertikalskærer til blandt andet byggepladsskilte.

Vi må alle tage ansvaret med at uddanne lærlinge

Sidste år blev den anden lærling ansat. Og det går så godt, både med firmaet og den nye lærling, at Daniel nu er frisk på at tage endnu en lærling (se opslaget under ledige jobs).

– Der er flere skiltefirmaer, der brokker sig over, at der er få kvalificerede skilteteknikere, og at alle ”stjæler” medarbejdere fra hinanden. Jeg mener, at vi alle må tage et ansvar for at sikre, at der er kvalificeret arbejdskraft nok. Hvis vi ikke tager lærlinge, må de klare sig med skolepraktik, og det er altså ikke tilstrækkeligt, hvis vi skal have dygtige og engagerede medarbejdere fremover, udtaler Daniel Sørensen.

CPH Wrap har haft en del praktikanter fra de tekniske skoler. Det fungerer generelt godt, men de har endnu ikke fundet en oplagt kandidat til deres nye læreplads. Det håber de sker ved blandt andet at slå jobbet op på Print og Medier. Vi ønsker held og lykke.

Se video om CPH Wrap her:

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.