Forside / Nyheder / Marked / Skulle se på ny digitalprinter på DRUPA, men så skete der noget
Printoperatør Kim Christensen og direktør Palle Studsgaard Odgaard udtrykker stor tilfredshed med deres nye digitalprinter.

Skulle se på ny digitalprinter på DRUPA, men så skete der noget

P&M sommerferiebanner

Hos Dystan-Rosenberg var man indstillet på, at den kommende DRUPA-messe skulle bruges til at kigge på ny digital trykpresse. Kapaciteten var ved at være fyldt godt op på deres iGen. Der var behov for at gøre den digitale produktion mere fleksibel og mindre følsom. Sidst i december 2019 landede der, efter en række intense forhandlinger, et godt tilbud på Palle Studsgaard Odgaards bord. Det ændrede helt dagsordenen for den kommende DRUPA.

Fire specialfarvergiver helt nye muligheder

Valget faldt på endnu en Xerox-maskine, nemlig den relativt nye Iridesse. Med en række nye features har den givet Dystan-Rosenberg en del flere strenge at spille på. Det gælder først og fremmest de to ekstra farveværker, som kan køre med guld, sølv, hvid eller klar (lak) toner. Effekter som det tidligere var betydeligt dyrere at tilføre og som derfor ofte blev fravalgt. Palle Studsgaard Odgaard fortæller:

– Effekterne er nu kun marginalt dyrere, da de udføres i samme trykgang. Det betyder, at vi pludselig kan udføre meget mere forædling selv, og at kunderne er mere tilfredse med det samlede resultat. Det er især på omslag, flyers og visitkort at effekterne bruges.

Selv om relieflak egentlig ikke er en del af pakken, så kan Palle fremvise et eksempel på et ark der er kørt igennem syv (7) gange med lakeffekt og derved bliver lakken så ophøjet, at den kan mærkes. Pasningen er tilsyneladende ikke noget problem. Hvis der fx er tale om et visitkort med et oplag på 200, så er det bare 10 ark, der skal igennem syv gange, og det betyder ikke så meget ifølge Palle. Udover at den type forædling hermed er blevet billigere, så betyder det også, at de kan levere hurtigere, hvilket mange kunder er rigtigt glade for.

Han påpeger også, at de fint kan trykke på fx brunt kraftpapir eller sort karton, hvilket godt kan være en udfordring for sleeking-teknologien, som også kræver flere processer for at opnå effekten. Til gengæld har guld og sølveffekterne på Iridessen ikke samme glans som en egentlig folie, så det er lidt et valg om man vil de ene eller det andet.

Inline efterbehandling og kuvertproduktion

Oven i de fire ekstra farver, har maskinen også hele udtrækket af efterbehandling. Det gælder buk, hæft, trim og squarefold, som igen gør, at langt flere produktioner kommer helt færdige ud af maskinen til øjeblikkelig levering. Det spares der meget tid på.

Palle fortæller også, at de, sammen med ICE Kuvert, er ved at teste print på konvolutter. Hensigten er at kunne lave direct mail-kampagner, hvor alt, fra inderst til yderst, stå i samme skarpe kvalitet, også når det gælder specialeffekter som guld, sølv og lak. Han siger:

– Vi laver faktisk stadig en del kuverter, ligesom vi også laver en del visitkort. Og tendensen er, at der gøres lidt mere ud af det. Måske fordi, at det ikke længere er meget dyrt at tilføje ekstraordinære effekter.

Kigger på offset på DRUPA

Om DRUPA-messen siger Palle Studsgaard Odgaard:
– Nu, da vi har købt en digital trykmaskine, kommer vores DRUPA nok til at handle mere om storformat og offsettryk. Det er faktisk en del år siden, der sidst blev investeret i en offsetpresse i Københavnsområdet, men hvis nogen skal gøre det, kan det lige så godt være os. Det handler om at lave en business-case med stigende produktion i et faldende marked. Det tror jeg godt kan lade sig gøre, for der bliver løbende taget kapacitet ud af markedet, og nogen skal jo samle noget af den produktion op. Men lad os nu se, siger Palle Studsgaard Odgaard.

Fra venstre mod højre: Hvid på sort karton, CMYK og lak på 400 gram Munken, hvid på 259 gram brunt kraftpapir, sort og lak med matkachering på 300 gram silk og endelig sort og guld på 300 gram silk.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.