Forside / Artikler / ” Vi siger ikke, vi er bedst – vi har bare ikke mødt nogen, der er bedre …”

” Vi siger ikke, vi er bedst – vi har bare ikke mødt nogen, der er bedre …”

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Ordene kommer med et lunt glimt i øjet fra Børge Møller fra BM Grafisk i forbindelse med, at jeg taler med ham og Heini Møller om, hvordan det går i trykkeriet, der satser på mellemoplagene og formater til deres Heidelberg halvformat, der blev installeret i august 2019. Og det går godt. De havde et godt år, sidste år.

De er meget glade for den store skærm hos BM Grafisk. Dengiver et godt overblik

Den nye Heidelberg, som er væsentlig hurtigere end den gamle og lettere at betjene, skulle kun have kørt i et skift modsat den gamle, der kørte i to. Det holdt bare ikke, der var for mange opgaver. Så den har kørt i to skift lige siden den blev installeret. Væksten skyldes specielt mange nye direkte kunder, der fx skal have produceret emballage. Og der produceres også rigtig mange modeplakater i formatet 50×70.

Flere kunder med tilbagevendende opgaver

De har oplevet noget nyt hos BM Grafisk. De har fået en del kunder, der fast flere gange årligt skal have løst opgaver, fx inden for produktion af blade. – Nu kan vi se belægning på udstyret flere måneder frem. Det kunne vi ikke tidligere, lyder det med tilfredshed fra Heini Møller.

Det er Heini Møller, der er den daglige leder af virksomheden, men Børge Møller, der allerede, da jeg besøgte dem første gang i 2018 var begyndt at trappe lidt ned, kommer stadig hver dag og hjælper i bogbinderiet. Om sommeren tillader han sig dog at tage et par fridage om ugen, hvis vejret er til en tur på golfbanen.

Investerede i nyt bogbind-udstyr

Det er også Heini Møller, der står for udstyret og har en finger på pulsen med hensyn til udskiftning af udstyr eller eventuelt en udvidelse på maskinparken. Sidste efterår gik Heini Møller og blev irriteret over, at de sendte så mange opgaver ud af huset til kachering og limbind. Så han tog en snak med personalet for at høre, om der var fornuft i at tage opgaverne ind i huset og i så fald hvilket udstyr, der skulle satses på.

Der står en del Horizon-udstyr i bogbinderiet. Det kender personalet, og de synes det fungerer fint, og de kender de servicefolk, der skal ringes til, hvis der opstår behov. Så konklusionen blev, at Heini Møller tog kontakt til Frank Mailind fra Horizon, og der blev planlagt et besøg i Quickborn, hvor Heini Møller kunne se udstyret ”live”, og selv få lov til at trykke på knapperne. Heini Møller var ret imponeret af den ”vanvittigt flotte finish”, så det resulterede i en ordre på bl.a. en professionel limbinderløsning inklusiv fuldtrim, og en kacheringmaskine på et højt niveau. Det betyder at de nu in-house kan producere økonomisk og rationelt, uanset om det er helt små eller større oplag.

I forbindelse med udvidelse af maskinparken i bogbinderiet blev der også ansat en faglært bogbinder.- Det har betydet, at der er blevet meget mere ro på i produktionen.

Ny medarbejder – nye opgaver

Men bogbinderen er ikke den eneste nye medarbejder. De har netop udlært en mediegrafiker-elev, og for nylig har de fået en ny elev. En dygtig ung pige, der allerede er med til at sørge for at væksten fra sidste år ser ud til at fortsætte ind i 2020. Det sker blandt andet med nogle af de nye blade, som ikke bare bliver trykt hos BM Grafisk, men også blive layoutet og sat.

Vi er ikke de billigste, men …

Børge Møller kan snart fejre fuldbryllup. Og invitationen er naturligvis produceret “inhouse”

De har ingen sælgere ansat i virksomheden, men de bruger flittigt deres netværk, og får en del kunder derfra. Og det går jo egentlig rigtig godt, men man skal ikke hvile på laurbærrene. Derfor har Heini Møller besluttet, at han fremover mindst en dag hver anden uge, skal ud og besøge et nyt kundeemne.

– Det er vigtigt, at kemien i et samarbejdsforhold er i orden, men prisen skal også være skarp. Med vores nye udstyr i bogbinderiet kan vi meget bedre styre opgaverne, og vi kan derfor også være skarpere på prisen, fortæller Heini Møller, og det er i den forbindelse, at Børge Møller følger op med sætningen: – Vi er ikke de billigste, og vi siger ikke, vi er bedst – vi har bare ikke mødt nogen, der er bedre …

Priserne udregnes stadig manuelt, med kuglepen og blok. Ved større opgaver tager de ofte produktionsfolk med på udregningen.

– Vores produktion er præget af så mange forskellige opgaver – både på papir, format og efterbehandling, at det er svært at have et kalkulationssystem, forklarer Heini Møller.

Dansk produceret tryksag

Med det nye udstyr kan de løse flere opgaver inhouse, og de går meget op i at kunne fortælle deres kunder, at deres tryksager er produceret i Danmark. Deres kasser er mærket med teksten: Dansk produceret tryksag.

– Det er der mange kunder, der kommenterer positivt, fortæller Heini Møller. Og Børge Møller tilføjer: – Og hvis vi får lavet noget uden for huset, går vi stadig op i, at det skal være dansk produceret.

Vi skal også være her i morgen

For Heini Møller er udfordringen ved at stå i spidsen for virksomheden, at ”holde fast” og være med på det sidste nye, også inden for IT og miljø. BM Grafisk er også ved at blive FSC-certificeret. Udfordringen er også at finde de skarpe priser, der dog ikke er skarpere, end at virksomheden også er der i morgen.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.