Forside / Artikler / BSM Reklame: Vi har et ret godt ry

BSM Reklame: Vi har et ret godt ry

BSM Reklame har været i markedet som selvstændig virksomhed siden 2004, da Brian Madsen, der er uddannet grafiker, besluttede sig for at etablere egen forretning. I dag er de fire medarbejdere, men de kunne godt bruge nogle flere kolleger. Det går nemlig ganske godt, og det skyldes ifølge Brian Madsen nok mest, at de har et ret godt ry, som kommer af en bevidst satsning på høj kvalitet.

Udvidede med en skilteafdeling

For 2,5 år siden udvidede de med en folieafdeling, hvor de også selv printer. Det blev en succes. Om det er deres gode ry eller passion for grafiske løsninger, hvor de kan tage kunden med fra idé til færdigt produkt, der skabte den hurtige succes, er svært at sige. Men kombinationen er nok en del af forklaringen.

Biler fylder meget i deres folie/skilteafdeling, men de løser også mange andre opgaver, som ikke lige har noget med hverken biler, foliering eller deres grafiske kompetencer at gøre. Nok mere med deres evne til at designe og være kreative. Som eksempel på sådan en opgave nævner Brian Madsen nogle podier, de designede og fik produceret hos en smed. Her var det mere deres kreativitet, der var i spil end deres grafiske evner og faglighed inden for foliering.

Men som nævnt monterer de mange biler. Og det er ikke bare en enkelt bil, der skal dekoreres. Det kan være mange, op til 25 på én gang. I disse tilfælde benytter de sig af at samarbejde med freelancere, og de hjælper modsat også andre, når de har større opgaver, der kræver mange hænder.

Den grafiske baggrund fornægter sig ikke

– Vi har på forholdsvis kort tid fået en decideret skilteafdeling. Men vores grafiske baggrund fornægter sig ikke. Og jeg kan godt finde på, at justere på designet, når det er ved at blive monteret, hvis jeg pludselig kan se, at det ville fungere bedre hvis fx et logo blev flyttet lidt, gjort større eller … , forklarer Brian Madsen.

Men det er ikke kun under monteringen, at de giver kunden lidt ekstra. Ved folieindpakninger beder de også om at få biler til kontrol efter to til fire uger, således at de kan sikre sig, at alt er i orden. – Det er noget, kunderne værdsætter og føler sig trygge ved, fortæller Brian Madsen.

Konkurrerer på at være kreative

Selv om der er andre virksomheder, der arbejder med folie i Vejle, hvor BSM Reklame har adresse, føler de ikke konkurrencen er så stor. – Der er kunder til os alle sammen. Vi fravælger dem, der kun spørger efter pris, og går mere efter ”kemien” og et tillidsfuldt samarbejde med kunderne, siger Brian Madsen.

– Vi skal sætte fokus på at være kreative, og kunne give kunderne nogle gode løsninger, de ikke ser alle andre steder. Den tilgang til arbejdet betød også, at vi fik en større kreativ opgave fra Audi, som skulle have nogle koncept-biler. Temaet var jagt, og vi designede og indpakkede syv jagt-temabiler. Det var en spændende opgave, lyder det med et stort smil på læben fra Brian Madsen.

Tænker også kreativt ved mindre opgaver

Det er ikke kun ved større opgaver, at BSM Reklame tænker kreativt. Det gør de også, hvis en kunde kommer og skal have dekoreret en bil med et logo. Så kan Brian Madsen godt finde på at foreslå, at de lige gør det hele lidt mere spændende, men stadig inden for en fornuftig økonomisk ramme. Så får kunden noget, der er mere unikt. Og det er værdsat. – De får en bedre løsning for bare lidt ekstra, kommenterer Brian Madsen.

Traditionelt reklamebureau med mindre og større kunder

I Folieafdelingen løser de ikke kun bilopgaver. De dækker også skilteopgaver og storformat. I den grafiske afdeling arbejder de med næsten alle markedsføringsopgaver, fra visitkort, brochurer, flyers og hjemmesider med mere.

Det, der er BSM Reklames USP, er nok, at de forsøger at give alle opgaver et unikt præg, hvad enten det er et logo, en brochure, en æske, en bog, eller en konceptbil, så bliver der tænkt på at gøre produktet specielt rettet mod og designet til både formålet, målgruppen for opgaven og samtidig vise, hvem afsenderen er. Det skal ikke være en standardløsning, men en løsning til netop den bestemte kunde.

I den grafiske afdeling, som de helst vil kalde reklamebureaudelen af virksomheden, har de både mindre og større kunder. Og det kan også være en fordel at være et mindre firma. Det var blandt andet derfor, at Lidl valgte BSM Reklame, som deres bureau. De gik bevidst efter en samarbejdspartner, hvor der ikke var så mange medarbejdere. De ville være sikre på, at de havde den samme kontaktperson fra opgave til opgave, og så ønskede de også en fleksibel partner. Det opnås også lettere med en mindre virksomhed.

Har tilknyttet et professionelt Advisory Board

Som nævnt i starten af artiklen, så vokser folieafdelingen. Den står i dag for omkring 1/3 af omsætningen, og Brian Madsen forventer, at det snart bliver til 50 procent. Derfor skal de også bruge flere medarbejdere. Det er en beslutning, der er blevet truffet på et bestyrelsesmøde.

BSM Reklame er en personligt ejet virksomhed, men Brian Madsen har alligevel valgt at have tilknyttet en bestyrelse. Et professionelt Advisory Board. På deres seneste strategidag, blev det besluttet, at Brian Madsen så snart som muligt skal frigøres fra arbejde i folieafdelingen. Han skal bruge sin tid på at være kreativ, at udvikling både med hensyn til opgaver og ikke mindst virksomheden. Derudover er det også Brian Madsen, der skal stå for salget, som hovedsageligt sker gennem netværk.

– Vi er en meget netværksorienteret virksomhed og vi sælger meget igennem vores netværk, slutter Brian Madsen vores samtale.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.