Forside / Artikler / Graphit og Ricoh tænkte kreativt

Graphit og Ricoh tænkte kreativt

P&M sommerferiebanner

Danmark er nok lukket ned, men vi er endnu ikke gået helt i stå. Graphit er en mindre grafisk virksomhed i Hvidovre. De har fundet deres helt eget ståsted.

– Vi er ikke et stort og fint reklamebureau, og vi har heller ikke de samme kompetencer, når det fx drejer sig om at udvikle et større koncept. Men vi er stærke, når det gælder om at kunne agere hurtigt, og vi er dygtige grafikere, fortæller Tommi Jørgensen, der er den ene partner i Graphit.

Den grafiske virksomhed startede i 2003, hvor Tommi Jørgensen sammen med René Leonhardt grundlagde Graphit. De to har yderligere en kollega, Michael Theiltoft, som også er grafiker.

Virksomhedens USP: Arbejder fleksibelt og med korte deadlines

Graphit har en række kunder af forskellig art. Der er en del større kundenavne imellem, som fx Frisko Is, Circle K, Sony og 7 Eleven for at nævne nogle stykker.

– Ja, vi har et mangeårigt samarbejde med en del gode og større kunder. Vi er ikke deres reklamebureau, men vi hjælper dem fast med opgaver, der skal løses hurtigt og fleksibelt. Det er her vores styrke ligger. Vi har ikke en stor organisation. Vi kan flekse her og nu, og er vant til korte deadlines. Vi slår ikke på, at vi er billige. Men vi er hurtige. Vi er ganske enkelt indbegrebet af et “dag til dag bureau” og kan inden for meget kort tid eksekvere en kampagne fra fotooptagelse til færdigt tryk eller SoMe-materiale. Kort fortalt: Graphit lever af at gøre det nemt for deres kunder, lyder ”reklamesloganet” fra Tommi Jørgensen.

Lagde for mange printopgaver ud af huset

For nogle år siden købte Graphit en storformatprinter, så de også hurtigt kunne hjælpe kunderne med printopgaver. De har også en printshop. Og da de begyndte at få flere og flere opgaver inden for produktionsprint, som de lagde ud af huset, besluttede de at undersøge markedet for hvilke muligheder, der kunne være, hvis de selv ville løse opgaverne.

Et vigtigt element for Graphit i udvælgelsen af en produktionsprinter var, at de ville se nogle prøvetryk på opgaver, de havde løst, så de kunne vurdere printkvaliteten i forhold til deres forventninger. Deres research på printmarkedet førte dem til nogle positive ”snakke” med Brian Mortensen fra Ricoh, og de prøvetryk, de fik tilsendt, var fine.

– Det var faktisk lige ”spot on” i forhold til vores forventninger, fortæller Tommi Jørgensen.

Corona lukkede muligheden for en demonstration

Med den viden tog Graphit-holdet på et team-building ophold i Østrig. Og så begyndte det at gå stærkt med Covid19-virussen. Danmark lukkede ned, og Graphit-teamet gik i isolation, da de kom hjem. Nu arbejder de to hjemme og en i virksomheden. Efter de meget tilfredsstillende prøvetryk fra Ricoh-løsningen, havde de aftalt en live-demo af maskinen. Det kunne bare ikke lade sig gøre på grund af Corona- restriktionerne, men så begyndte alle at tænke kreativt.

Ricoh Danmarks Lars Gadegaard og Brian Mortensen etablerede nemlig en video-demo for Graphit via en håndholdt smartphone af den nye produktionsprint-løsning, som havde produceret prøvetrykkene. Demonstrationen var så fyldestgørende, at Graphit var fuldstændig overbevist om, at den foreslåede løsning var det rigtige valg for deres virksomhed.

– Ja, video-demoen sammen med prøvetrykkene gjorde udslaget. Og vi sagde ja tak til det nye samarbejde med Ricoh, fortæller Tommi Jørgensen.

– Hos Ricoh værdsætter vi, at vores kunder er så imødekommende under denne for os alle meget uvante situation. Dejligt at vi sammen kan holde Danmark åben, lyder den afsluttende kommentar fra Ricoh.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.