Forside / Nyheder / Marked / Er vi for dovne til målrettede direct mail?

Er vi for dovne til målrettede direct mail?

Vi er midt i en alvorlig tid. Virksomhederne kan ikke overleve alene på Statens hjælpepakker. Vi må også være proaktive og forberede os på at verden igen bliver bedre. Og det er måske netop nu, vi skal gøre op med vaner – og også tænke på værktøjer, der ikke ligger lige til højrebenet.

En ny undersøgelse offentliggjort i What They Think og foretaget af PFL/Demand Metric viser at det medie, der bliver benyttet mest til markedsføring, er det der har den mindste effekt. Hvorimod de medier, der virker bedst ikke er dem, der benyttes mest.

Det mest benyttede har den ringeste effekt

Vi bruger ganske enkelt de medier, vi kender, og som der ikke skal tænkes så meget over. Det gøres bare, og vi kender det alle. Den yngre generation er vokset op med brugen af sociale medier, det kan derfor heller ikke undre, at det er det foretrukne markedsføringsredskab, som benyttes af 81 procent i den omtalte undersøgelse, men effekten er kun på 55 procent, hvorimod brugen af events benyttes af 73 procent og har en effekt på 83. Brugen af målrettet direct mail har en effekt på 78 procent. Adresseløse forsendelser benyttes af 56 procent og har en effekt på 61.

Målrettede direct mails kræver meget mere analyse og forarbejde end at køre en facebook-kampagne, eller sende en enslydende mail til alle sine kunder.

Men hvis de ekstra ressourcer, der skal benyttes, giver 17 procent større effekt, er nok alligevel pengene og arbejdet det hele værd.

Og hvis man ser på effekten direct mail har, når det indgår som et af elementerne i en kampagne, der rummer flere forskellige kommunikationsredskaber, så kan det undre, at direct mail ikke er det mest benyttede redskab.

Mister vi generelt viden ved ”Nej Tak”?

I dag, hvor der kan takkes Nej Tak til det meste i postkassen, gælder det om at nå kunderne enten via adresserede budskaber, eller budskaber, der er så relevante, at de gerne vil modtage dem. Den belgiske fødevarekæde Colruyt analyserer alle deres kunders køb og ud fra analysen sammensætter de hver uge to millioner inkjettrykte blade (fire sider) til alle, der ønsker det. Reklamen er naturligvis trykt på genbrugspapir.

Men kan der ikke også være en fare ved, at vi kun modtager oplysninger om netop det, vi i forvejen interesserer os for? Kan vi ikke komme til at leve i mange små afsondrede ”fællesskaber”? Vi kan komme til at mangle viden om, hvad der sker af nyt uden for vores eget ”fællesskab”. Derfor kan der måske også være stof til eftertanke for den danske stat at finde i Tyskland, hvor de nu støtter gratisaviser, da de opfattes som et vigtigt redskab i det lokale demokrati, og som ekstra gevinst kan det så også give et bredere udbud af annoncer, der også rummer vigtig viden om den tid, vi er en del af.

Opfordring:

Hvis der er stille ude i virksomhederne, så brug ressourcerne på at komme i gang med målrettet direct mail. Der er virksomheder, der har specialiseret sig i at skabe kampagnerne, mon ikke de er klar til at hjælpe.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.