Forside / Nyheder / Marked / Signwork ser muligheder i mørket
Coviværn er udviklet af materialer, som almindeligvis er tilstede i et skilteværksted., men kvaliteten er afgørende for resultatet, siger indehaver Lars Guldbæk.

Signwork ser muligheder i mørket

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

For nogen dage siden kunne man læse i Politiken, at skiltevirksomheden Signwork fra Ballerup ved København, havde vendt en truende situation (på grund af corona-virus) til et lille eventyr. Som hos så mange andre var omsætningen faldet dramatisk på ganske få dage. De første medarbejdere var blevet opsagt og tvivlen, om hvorvidt virksomheden overhovedet kunne overleve denne udfordring, var begyndt at dukke op.

Men en spontant opstået idé fik vendt rundt på de dystre udsigter. Indehaveren Lars Guldbæk fik den tanke, at de med forhåndenværende materialer og maskiner faktisk kunne fremstille et ansigts beskyttelsesvisir, som kunne bruges til at reducere risikoen for spredning af corona-virus, hos folk der må omgås smittede eller potentielt smittede.

Selve produktet blev hurtigt designet. Det består af en bukkelig plast, som skæres ud som et visir, som så igen monteres i en skumbånd, der kan spændes om hovedet og justeres med Velcro-lukning. En ret simpel konstruktion, som der hurtigt opstod en efterspørgsel efter.

Fra 0 til 100 på en weekend

Han fik idéen en torsdag. I løbet af weekenden fremstillede de de første 110 visirer. Mandag var en ny hjemmeside klar – coviværn.dk – og mandag aften var der udsolgt på alle hylder. Nu gjaldt det om at geare op. De opsagte medarbejdere blev genansat, og nu skulle der skaffes materialer til yderligere produktion. Om produktet siger Lars Guldbæk:

– Visiret sidder så tilpas langt fra ansigtet, at man sagtens kan bære både briller og åndedrætsværn under, hvis situationen kræver det. Men ellers forhindrer det, at man får sprøjtet noget direkte i ansigtet. Det har også den bi-funktion, at vi ikke ustandselig piller os i øjne, næse og ører, hvilket er en helt naturlig og ubevidst adfærd for de fleste af os.

Efterspørges bredt

Coviværn sælges både til private og erhvervsvirksomheder, som naturligvis kan få deres navn/logo trykt på. Lars Guldbæk fortæller også, at han netop har indgået en aftale om levering af visirer til dele af det danske sundhedsvæsen.

– Den næste udfordring kan blive at skaffe nok materialer i den rigtige kvalitet. Vi har nok til de ordrer vi på nuværende tidspunkt har indgået, og lidt til. Men efterspørgslen stiger rundt omkring og presser priserne op. Desværre kan vi se, at der er mange der vælger materialer af en ringere beskaffenhed, men det går simpelthen ikke, hvis man skal bruge det som visir. Du skal jo stadig kunne se og fx læse tekster gennem visisret, forklarer Lars Guldbæk.

Den først efterspørgsel var stort set båret af private, der gerne ville beskytte sig. Men siden er interessen steget fra både ind- og udland, og flere sundhedsmyndigheder kigger også på løsningen. – Vi håber at kunne inspirere andre til at finde på lignende tiltag, siger Lars Guldbæk afslutningsvis.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.