Forside / Nyheder / Marked / Kim Harris: ”Der kommer større fokus på det nære”
Alle vikiallo-medarbejdere er gået med til at afvikle ekstra ferie på skift og gå 10% ned i løn i 3 mdr. De har dermed været næsten fuldtallig på arbejde, så kunder kan få den service de plejer. På billedet ses servicetekniker Jimmy Tolderlund (tv) og senior sales executive Michael Callesen. I mellem dem i baggrunden ses intern sælger Jette Kjær.

Kim Harris: ”Der kommer større fokus på det nære”

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Som leverandør oplever man mange facetter af corona-krisen ved at være i kontakt med mange forskellige kunder. Men hvordan holder man tungen lige i munden, når man skal indstille sig på en lavere omsætning og samtidig skal opretholde et vist serviceniveau? Vi har spurgt en række leverandører om deres oplevelser og syn på krisen. Den første i rækken er Kim Harris fra vikiallo.

Kim Harris, vikiallo.

Hvordan oplever du markedet og hvordan I har indrettet jer på den nuværende situation?

Vores kunder har oplevet krisen på to forskellige måder. De mindre virksomheder har haft en del opgaver, mens de større virksomheder, der arbejder for kæder, koncerter, markeder, udstillinger og større arrangementer, har manglet opgaver og flere har sendt medarbejdere hjem. Vi har forsøgt at tilpasse vores tilbud og tips til noget, vores forhandlere kan bruge. Først løsninger til afstandsmærker til gulve, så printmedier til posters der skulle sættes op og nu klar polyester til ”skillevægge”.

Hvordan sikrer I, at kunderne får den nødvendige support og service?

Vi har ikke kunnet benytte nogle af de pakker, der er tilbudt til erhvervslivet. Vi kunne ikke sende 12 kollegaer hjem, for så ville vi ikke kunne hjælpe vores kunder godt nok. Vi er alle gået med til at afvikle ekstra ferie på skift og gå 10% ned i løn i 3 mdr. Vi har dermed været næsten fuldtallig på arbejde, så kunder kan få den service de plejer og ingen skulle vente. Der har på nogle varer været lidt længere leveringstid, men ca. 99% af ordrerne er sendt fra dag til dag som vi plejer.

Hvordan opretholder I generelt kontakten til kunderne?

Mange af os arbejder hjemmefra, men der er kollegaer på lageret, nogle få i salg, nogle i teknik og i administration. Vi har selvfølgelig også benyttet telefon, mail og SMS, men også zoom, skype og facetime. Vi sender løbende information ud om produkter der passer til de aktuelle opgaver samt tips til at løse dem.

Hvordan tror du, at markedet vil være påvirket det næste års tid?

Det er svært at spå, især om fremtiden :o) Salget af varebiler gik meget ned og det har påvirket en del af de kunder, som normalt har mange af disse opgaver. Åbnes der for messer, koncerter, markeder og hvornår, det afhænger nogle af de større opgaver af. Kommer der en ny bølge af Covid 19, eller får man bugt med den. Jeg tror mange er tilbageholdende med investeringer der kan udskydes. Omvendt vil nogle ofre mere på visuel kommunikation for at klare sig bedre overfor konkurrenter. Jeg tror, at mange tænker på at automatisere og anskaffe værktøj og udstyr der kan gøre arbejdet lettere og måske gøre, at man kan undvære medarbejdere. Der er mange faktorer der spiller ind og fokus vil nok være på ”need to have” i stedet for ”nice to have”.

Tror du, at krisen vil påvirke, hvad kunderne efterspørger efter krisen?

Jeg tror, vi vil se en fortsat efterspørgsel på løsninger til markering på gulve, inde og ude. Skillevægge og posters. Når vi forhåbentlig er på den anden side af Covid 19, og det hele er åbnet op, så tror jeg der kommer en periode, hvor vi har mere fokus værdier som familie, natur, oplevelser, nærhed, venner, godt arbejdsmiljø fremfor nyudvikling, vækst og profit. Løsninger der kan up-cycle noget eksisterende vil være i vækst i stedet for smid væk og køb nyt.

Hvordan forbereder I jer på ”genåbningen” af Danmark?

Vi har ikke være lukket, og de der har været på ferie er tilbage. Vi har fortsat lanceret nye løsninger og produkter og er klar til en forhåbentlig større efterspørgsel igen. Vi har taget nye produkter ind, der passer til de ændrede krav til afstand og hygiejne.

Har Corona-krisen betydet noget for, hvad I kommer til at fokusere på i efteråret?

Ja, vi har udsat flere aktiviteter, messer og åbent hus samt introduktion af nogle nye maskiner. Det glæder vi os til at kunne gøre på et senere tidspunkt. Vi vil også tilbyde flere kurser, dette har også været aflyst. Som de fleste andre har vi omsat mindre end forventet og mindre end vi plejer. Vi tror ikke, at det kan indhentes, men håber at efteråret bliver lige så godt, som vi normalt oplever.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.