Forside / Artikler / Johnsen: De bygger om og til, indfører lean og investerer
Johnsen-koncernen er veldreven og ikke uden humor

Johnsen: De bygger om og til, indfører lean og investerer

Müller Martini kampagnebanner – maj 2020

Johnsen Graphic Solutions i Grenaa står for de fleste i branchen for en solid, veldreven og økonomisk ansvarlig grafisk virksomhed, og indehaver og direktør Steen Johnsen lægger heller ikke skjul på, at de også er stolte af altid at have været i stand til at tilbyde deres medarbejdere en god arbejdsplads og nogle pæne lønninger. Og ikke mindst at kunne tilbyde kunderne nogle gennemtænkte helhedsløsninger på alle opgaver inden for tryksager, kommunikation, kampagne- og konceptudvikling, messeudstyr, visuel identitet og PR.

Virksomhedens historie går tilbage til 1951, hvor det var Steen Johnsens far, P. S. Johnsen, der stod i spidsen. Men der er sket meget siden dengang. De har bevæget sig fra engros- og kontorforsyning til at være en 360 graders totaldækkende grafisk kommunikationsvirksomhed med eget reklamebureau, PR-artikler, grafisk produktion og ikke mindst logistik og stort lagerhotel for deres mange kædekunder.

Steen Johnsen foran domicilet, der er under kraftig ombygning

– Vi arbejder med et bredt udvalg af kundegrupper, men kunder, der også kan bruge vores kompetencer inden for logistik og lager passer rigtig godt til vores hus, fortæller Steen Johnsen.

Et hackerangreb var slemt, men de fortsatte planerne med ud- og ombygning

Johnsen Graphic Solution er også en virksomhed, der er præget af udvikling og tilpasning til markedet. For et par år siden skulle de udskifte hele deres IT-system, og desværre blev de under processen udsat for at få ”hacket” deres adgang til systemet. Det var et alvorligt angreb på virksomheden, men de fortsatte alligevel med deres planer om at udvide og omrokere på hele produktionen, så den blev lean-optimeret. Ombygningen er ved at være på plads, og de er også i fuld gang med at flytte produktionsudstyret rundt. De har nu 6.000 kvm under tag. Heraf udgør produktionen 4.000 kvm og de har 2.000 kvm højlager.

Investeringerne – virksomheden bag er vigtig

Frank Hansen valgte en løsning, der martcher virksomhedens opgaver, en ImagePress C10000 VP

Samtidig med ombygningen er der også investeret i nyt udstyr, bl.a. en Colorado rulle-til-rulle UV-gel storformatprinter og her i februar fik de også installeret en Canon ImagePress C10000 VP med fuld efterbehandling med tre-skær, buk og stacker. Samtidig fik de også Canons Prisma-sync workflow og Prisma-prepare (prepress software). Og i juni måned kommer der en Heidelberg kemifri CTP-løsning ind i huset.

ImagePress C10000 VP med fuld efterbehandling ses her i sin fulde længde

ImagePress-løsningen erstatter en eksisterende digitalprintløsning af et andet mærke. Hvorfor har I valgt en Canon-løsning denne gang? spørger jeg.

Eksempler på opgaver, den nye ImagePress me ful efterbehandling har løst

– Det er en alsidig maskine, og ikke mindst in-line efterbehandlingsmulighederne er et absolut plus. Løsningen passer til de opgaver, vi producerer for vores kunder, forklarer virksomhedens tekniske direktør Frank Hansen og Steen Johnsen tilføjer:

– Udover at maskinen opfyldte vores behov og krav, også med hensyn til oppetid, så er organisationen bag også vigtig.

– Ja, vi har fået super betjening både før og efter. Og det de har sagt, har holdt. De ”slap os” ikke på noget tidspunkt, fortsætter Frank Hansen.

– Vi valgte også at koble Canons software til. Det valg traf vi, fordi det er vores indtryk, at Canon løbende er gode til at udvikle på systemet, så vi håber at kunne holde på med bare ét system fremover, lyder det fra Frank Hansen.

Selv om der er gang i både ombygning og der også er investeret i nyt udstyr, så havde Steen Johnsen alligevel set frem til Drupa, som er udskudt her fra juni måned til næste forår i 2021.

– Jeg ville gerne have været en tur rundt på messen for at se, om der var nogle løsninger, der kunne give os nye muligheder eller effektivisere produktionen. Men det bliver så ikke lige nu, kommenterer Steen Johnsen.

Tredje generation Johnsen på vej

Sune Johnsen bliver 3. generation i Johnsen-koncernen

Og det kan være, at det bliver næste generation i Johnsen-familien, der kommer til at stå i spidsen for kommende investeringer. Steen Johnsens søn, Sune Johnsen, der i dag er ansvarlig for Johnsen Creative Agency, har altid sagt, at han ville arbejde i farfars virksomhed.  Steen Johnsen har derfor påbegyndt et generationsskifte, så inden for de næste 16 måneder vil Sune Johnsen stå i spidsen som adm. direktør for koncernen. Overdragelsen er planlagt til at finde sted den 28. august 2021 i forbindelse med virksomhedens 70 års jubilæum.

– Det er en passende anledning til at overdrage tøjlerne til tredje generation, siger Steen Johnsen.

Hvad skal du så lave?

Steen Johnsen seer frem til at næste generation tager over, så han kan koncentrere sig om at dyrke sit salgs-gen

– Jeg har altid mødt på arbejde kl. 6.30 og været sent hjemme. Og mange aftener er gået med planlægning af møder, budgetter og regnskaber, da jeg føler at meget af mit arbejde også er en del af min hobby. Fra den 28. august næste år vil jeg først møde kl. 8.15 og gå hjem igen kl. 16.30 og jeg vil ikke forholde mig til bestyrelsesarbejde, budgetter og regnskaber om aftenen., men den del af processen er faktisk allerede startet.  Så det bliver jo nærmest et halvtidsjob, lyder svaret fra Steen Johnsen, der fortsætter:

– Jeg har et godt salgs-gen, så det er det, jeg udelukkende vil beskæftige mig med fremover. Jeg vil heller ikke være en del af bestyrelsen, men jeg fortsætter som en del af direktionen, slutter Steen Johnsen vores samtale.

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.