Forside / Artikler / Tekstilprint kan også være en mulighed for grafiske trykkerier
En klassisk tekstilapplikation, sofapuder og gardiner. Foto: Pressbild

Tekstilprint kan også være en mulighed for grafiske trykkerier

For ti år siden var marginalerne højere inden for storformatprint. Imidlertid har billigere og mere produktive maskiner, billigere blæk og flere materialer bidraget til, at trykkerierne kan producere billigere. Og alt tyder på, at produktionsomkostningerne fortsat vil falde, i takt med at mængderne stiger. Derudover vil der nu også vise sig nye områder, hvor der kan benyttes storformatprint – fx print på tekstiler. Det ser vi nærmere på nedenfor.

Enhver, der hører ordet tekstiltryk, tænker sandsynligvis først på mode, gardiner og T-shirts – og så bliver det lidt mere vanskeligt at finde på flere områder. Men markedet for print af tekstiler er betydeligt større end det. Ikke desto mindre var det modeindustrien, der satte gang i hjulene inden for digitalt tekstiltryk til fremstilling af målrettede og individuelle produkter hurtigt og billigt – hvilket også fulgte tendensen til personalisering. I mellemtiden har denne tendens også spredt sig til interiørdesign og boligtekstiler.

I nogen tid har digitalprint fundet sted i dette industrisegment. De benyttede specielle farver fungerer på en række naturlige og syntetiske fibre. På den måde kan dekorationer med stor farverigdom og attraktive designmønstre fremstilles til lave omkostninger.

Innovative design og personaliserede tekstiler samt mindre oplag. Det er de tre vigtigste faktorer for den fortsatte udvikling af digitalprint på markedet for tekstiltryk. Tekstilprint er drevet af kortere indstillingstid, omkostningsbesparelser og en mere miljøvenlig produktion, der giver brandowners mulighed for at få deres produkter på markedet hurtigt og effektivt. Andre medvirkende årsager er den fortsatte udvikling af maskiner og blæk, reduceret produktionstid og stor efterspørgsel efter små oplag med kundespecifikke og skræddersyede tekstilprodukter.

Soft signage

Typisk polyester: En roll-up som er ganske let at producere, som kan pakkes sammen og anvendes flere gange. Foto:Sihl

Det er et område, hvor traditionelle trykkerier ikke føler sig hjemme. De er vant til papir og par, men ikke tekstiler. Men tekstiler er en mulighed. Ikke blot til mode og bolig men også inden for andre applikationer. Det kan fx være inden for marketing og reklame. Et eksempel kan være roll-ups, flag og bannere i bycentre, på butiksfacader eller til butiksindretning. Her ser forskellige applikationer dagens lys.

Årsagen til, at tekstiler kan være mere interessante end papir, plakater eller bannere, afhænger af en smidig produktion. Tekstiler er meget mindre følsomme. Papir er sværere at montere og krøller let. En plakat eller et skilt skal hæves op og monteres på professionel måde. På den anden side er et tekstilbanner meget lettere at samle eller udskifte. Et stofbanner kan let leveres med post til kunden, der selv kan montere stoffet, evt. flytte stedet og bruge det flere gange. Der er bestemt højere omkostninger til print af tekstiler sammenlignet med papir, men i sidste ende bliver det hurtigt billigere for kunden, da tekstilerne kan bruges så mange flere gange.

Tænk på din forretningsstrategi

Tekstilprint har allerede fået fodfæste blandt dem, der producerer skilte og visuel kommunikation. Spørgsmålet er imidlertid, om det kan være en værdifuld udvidelse for et traditionelt kommercielt grafisk trykkeri? Svaret er: Det afhænger af forretningsstrategien. Hvis du fokuserer på papir og pap og kun tilbyder den slags produkter, vil det være vanskeligt. Men for dem, der allerede printer i storformat og er åbne for nye produkter og ydelser, er der muligheder. Normalt har disse trykkerier allerede opbygget både marketing og kundeforhold. Det trykkeri, der tidligere har gjort et godt stykke arbejde, kan også regne med kunden i et nyt segment.

Men det er også vigtigt at have en anden forretningsmæssig tankegang til dette marked, der er anderledes end for etablerede offsettrykfirmaer. Især når det kommer til soft signage, bør trykkeriet aktivt behandle markedet som en tjenesteudbyder. Der er konstant nye applikationer, som mange kunder ikke har kontrol over. De, der først griber chancen, kan se frem til gode muligheder. Men det er ikke nok blot at turde og have modet – for tekstiler er et andet materiale end papir.

En relativt lille investering er nok til at komme i gang. For eksempel kan roll-ups printes på stort set alle roll-to-roll-maskiner i storformat. Med rent tekstiltryk bliver det mere kompliceret. For at komme i gang med for eksempel en sublimeringsprinter og en trykpresse til indirekte tekstiltryk, skal der investeres mellem ¼ og ½ million. Her påføres sublimeringsfarven først på et overførselspapir i printeren og overføres derefter med varme og tryk til stoffet.

Flere indstiksmaskiner

Digitalprintede boligtekstiler og tøj til den hurtigt foranderlige modeindustri spiller en stadig større rolle. Foto: Claes Nordström

Alle større producenter – som Roland DG, Mimaki og Epson – har præsenteret professionelle indstiksmodeller i det forløbne år. Dette gælder, uanset om du vil printe direkte på stoffet eller via sublimering (først udskrives på et overførselspapir og derefter varmeoverførsel til stoffet). Sublimeringsblækket kan bruges til overførselsprint og direkte print på polyestermateriale. Derudover kan printerne bruges til at behandle dispersionsblæk for høj lysbestandighed på polyester til tøj, gardiner, udendørs tekstiler, boligtekstiler osv. Polyester, bomuld, silke, viskose og uld kan trykkes med pigmentfarve til tekstilbrug uden brug af dampning eller vask. Dog anbefales en primer (et bindemiddel) for at sikre en høj kvalitet.

De reaktive farver er perfekte til print på naturlige fibre som bomuld, silke og uld. Transportsystemet i printeren udvider stoffet og gør det muligt at printe på elastiske stoffer. Denne type blæk opfylder også kravene til lysmodstand inden for bilindustrien. For at undgå at farven falmer kræves en særlig behandling af stoffet. Syrefarver, som reaktive trykfarver, kræver en for- og efterbehandling af tekstilerne. Blækfarverne produceres inden for de nuancer, mode- og beklædningsindustrien har brug for: rige, lyse farver med god lysmodstand.

Sammensatte produkter

Det var modeindustrien, der fik bolden til at rulle for tekstilprint. Foto: Claes Nordström

Tekstilprint er meget alsidigt, når det gælder materialer, blæk og frem for alt applikationer. Men det er næsten kun i sjældne tilfælde, at dette arbejde udføres efter print af stoffet, fordi det næsten altid sælges som et færdigt og pakket produkt. Noget, som kunden også forventer. Dette betyder, at ydelsen også indebærer syning, trimning, emballering og mere, udover selve printet. Det er en kendsgerning, som flere allerede har overset. Ligesom i andre brancher skal du påtage dig hele arbejdsprocessen. Du skal ikke haste en proces i gang. Brug hellere den nødvendige tid til at samle erfaring og kom videre trin for trin.

 

Artiklen er skrevet af Klaus-Peter Nicolay og oversat fra tysk

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.