Forside / Nyheder / Marked / Canon: Efter en krise opstår der nye muligheder
Simon Brejner (tv) og Hans Dalmeijer fra Canon tror på, at der efter en krise opstår nye interessante muligheder. (Foto Louise Vollerup, Canon).

Canon: Efter en krise opstår der nye muligheder

P&M sommerferiebanner

Corona-krisen har givet nok at tænke over. For mange handler det om overlevelse på den korte bane. Men det giver også muligheden for at overveje, om strategien er den rigtige. Hos Canon tror man på, at der i kølvandet på krisen opstår en række nye muligheder, som man skal være klar til udnytte.
Vi har talt med Landechef hos Canon Simon Brejner og Production Marketing Manager Hans Dalmeijer om, hvordan de har oplevet krisen og om hvilke konsekvenser, de tror den får.

Beskriv, hvordan I oplever markedet og hvordan I har indrettet jer på den nuværende situation.

– Det vigtigste lige nu er, at vi ser en stigende aktivitet og en stigende volumen inden for print. Det virker motiverende og sender et signal om, at det går den rigtige vej. Forretningsmæssigt har vi selvfølgelig været ramt både hvad angår hardware og supply. Men vi kan nu se, at både inden for kontorprint og de grafiske segmenter er print volumen steget de sidste par uger. Vi er oppe på 85 % af normal volumen på nuværende tidspunkt, siger Simon Brejner og Hans Dalmeijer tilføjer:
– Efter det første chok er der faktisk flere, især indenfor storformatmarkedet, der både har investeret og set nogle nye muligheder i markedet. Det har gjort, at de kunne køre videre med en pæn belægning. Vi har i corona perioden fx solgt to Colorado-storformatprintere. Det tekniske segment (arkitekter og entreprenører) har ikke været ramt på samme måde som andre segmenter. De har dog oplevet nedgang i volumen, og det samme kan siges om continuous feed inkjet. De leverer i stor udstrækning transaktionsprint til det internationale marked, hvor digitaliseringen endnu ikke er så langt fremme som i Danmark.
For vores eget vedkommende har vi haft hjemsendt medarbejdere med lønkompensation. Ligeledes har hovedparten af de resterende medarbejdere arbejdet hjemme fra. For et par uger siden begyndte vi at vende tilbage til kontorerne, og er stort set fuldtallige nu.

Hvordan sikrer I, at kunderne får den nødvendige support og service?

– Service har hele tiden været 100 % åben. Kun to teknikere inden for storformat og tekniske løsninger har været hjemsendt. Der er blevet tid til meget forbyggende service og inden for support har vi haft de folk tilgængelige, som vi altid har. Service har desuden brugt tiden på efteruddannelse og intern træning. Det gælder i øvrigt også salg og marketing, så vi nu er endnu bedre rustet til at hjælpe kunderne på den anden side af krisen, fortæller Hans Dalmeijer.

Hvordan opretholder I generelt kontakten til kunderne?

– Der har selvfølgelig været en begrænset fysisk tilstedeværelse. Men vi har brugt både telefon, samt skype- og teams møder, så krisen har ikke afholdt os fra fx at lancere den nye Canon varioPRINT iX inkjet løsning. Det har foranlediget mange skype-møder og vip-sessioner, så kunderne har kunnet opleve løsningen på den mest professionelle måde, siger Simon Brejner.
– Selv om vi glæder os til at komme ud til kunderne igen, og lave kundearrangementer i både München og Venlo. Men vi er også blevet opmærksomme på, at vi kan få budskaberne ud på alternative måder. Vi har haft et professionelt samarbejde med eksterne aktører omkring elektroniske hjælpemidler og virtuelle demoer, som har fungeret rigtig godt. Kunderne har over videoforbindelser kunne se demoer, stille spørgsmål og har fået en grundig gennemgang af udstyret, uddyber Hans Dalmeijer.

Hvordan tror du, at markedet vil være påvirket det næste års tid?

– Mange har et ønske om at se positivt på tingene, men vi skal også være realistiske. Ramp-up kommer til at tage tid og der går nok et eller halvandet år før markedet er ”back to normal”.
Men denne tid åbner også op for nye muligheder. For os betyder det, at vi skal være klar på to forskellige fronter: For det første skal vi hjælpe vores kunder med både løsninger og finansiering, når markedet atter begynder at vende tilbage. For det andet skal vi blive endnu bedre til at åbne kundernes øjne for nye applikationer. Det gælder fx tapetapplikationer indenfor interiør dekoration og en række andre muligheder for at imødekomme ønsket i markedet om at være bredere funderet. Mange virksomheder ser virkelig et behov for at udvikle deres forretning nu. En af de ting vi vil have fokus på, er samspillet mellem print og digital markedsføring. Der har vi nogle spændende cases, hvor vi faktuelt kan vise, hvad kombinationen giver. Responsraten på ens kampagne stiger og ikke mindst succesraten på salget, forklarer Simon Brejner. Hans Dalmeijer tilføjer:
– Vores opgave er at være med til at vise vejen fremad. Det betyder bl.a. at den løsning som Simon nævner – Programmatic Print – vil få mere fokus, fordi den giver bedre lønsomhed i markedsføringen. Det viser flere eksempler, som vi har fra installationer.

Tror I, at krisen vil påvirke, hvad kunderne efterspørger efter krisen?

– Det vil tage lang tid før fx events kommer i gang igen, men Programmatic Print vil være interessant for de fleste trykleverandører. At tænke markedsføring ind i en større helhed sammen med fysisk print. Vi tror, at man kommer til at være meget mere målrettet i sin markedsføring. Ganske enkelt fordi det giver et bedre afkast.

Hvordan forbereder I jer på ”genåbningen” af Danmark?

– Som nævnt er de fleste ved at være tilbage, og mon ikke vi har alle mand ”på dæk” i løbet af juni. Nu kan vi begynde at besøge vores kunder. Vi har booket mange møder, og nu skal de afholdes. Mange vil fortsat arbejde hjemmefra i et eller andet omfang, for det giver en god effekt. Vi har taget en masse tiltag med teams, skype, statusmøder, demoer, og så videre, men den dynamik der er, når man er fysisk sammen, er ikke den samme. Men vi kommer til at arbejde lidt mere fleksibelt fremadrettet, udtaler Hans Dalmeijer.

Den udskudte FESPA er mindre end et halvt år væk (og Drupa mindre end et år væk). Har Corona-krisen betydet noget for, hvad I kommer til at udstille/fokusere på?

– Vi tror stadig på de store messer som stedet, hvor vi kan vise flaget, inspirere kunderne og have den nære kontakt og dialog. Kunderne kan se de samlede produktporteføljer og dermed aflæse tendenser i branchen. Men omvendt har vi en udviklingscyklus i Canon, som ikke kan vente på om en messe afholdes eller ej. Hvis vores organisation er klar og kunderne er klar, så lancerer vi løsningen. Vi går ikke og putter med noget, siger Hans Dalmeijer.
– Det understreges af lanceringen af varioPRINT iX, som der har været stor interesse for. På trods af den massive nedlukning har vi lavet ikke mindre end 48 VIP-demoer af denne nye inkjet ark-løsning. Vi har flere produkter i pipelinen, som bare venter på at markedet er klar. Så Drupa byder ikke nødvendigvis på ny hardware fra vores side, men måske snarere på nye måder at anvende hardwaren på, fx ved hjælp af Programmatic Print samt en række nye applikationer til glæde og gavn for kunderne, slutter Simon Brejner spørgsmålsrækken.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.