Forside / Nyheder / Marked / Det går støt fremad for trykkerierne
Kommerciel direktør Kasper Larsen fra KLS Pureprint (tv) og direktør Flemming Andersen fra Kolind Boigtrykkeri bakker om tendensen i Heidelbergs markedsanalyse.

Det går støt fremad for trykkerierne

P&M sommerferiebanner

Heidelberg lancerede i slutningen af marts et indeks baseret på produktionsinformation fra deres flere end 10.000 kunder på verdensplan. Det gjorde det muligt at følge udviklingen uge for uge inden for henholdsvis emballage og kommercielt tryk. Tallene er brudt ned på lande og det har været barsk læsning.

For fire uger siden var den kommercielle produktion i Danmark karakteriseret som ”alvorligt ramt” (severe impact) med en værdi på 2.8. Skalaen går fra 1 til 8, hvor 7 er normalt og 8 bedre end normalt. Resten af skalaen er forskellige grader af negativ påvirkning.

Men de seneste fire uger har indekset for Danmark været inde i en positiv udvikling. I uge 19 var indekset 4.0, i uge 20 var det 5.5 og i uge 21 var det oppe på 6.0, hvilket er lige under normalen. Kan det virkelig være rigtigt? For at tjekke påstanden ringede vi rundt til et par trykkerier.

Læs mere om indekset her.

Hvad siger trykkeriene?

Flemming Andersen fra Kolind Bogtrykkeri siger:
– Jeg kan sige så meget som, at sidste uge var den bedste siden corona-krisen satte ind. Og det gælder både produktion og ordreindtag. Jeg tror, at vi er oppe over 75 % i forhold til tiden før corona-krisen. Så vi er meget fortrøstningsfulde og ikke mindst spændte på at se, hvad de næste uger bringer.

Kasper Larsen fra KLS Pureprint:
– Det går helt klart den rigtige vej. Uden at kende de præcise kriterier for skalaen ville jeg nok mene, at det snarere var en femmer. Men tendensen er god nok. Maj var klart bedre end april. Der er dog stor forskel på segmenterne. Medicinalemballage er over sidste års tal og emballage har været stort set uforandret i perioden. På magasinsiden blev der sprunget nogle udgivelser over i april og maj, men det ser ud til at være nogenlunde tilbage til normalen. Reklametryksager er stadigvæk helt i bund, men til gengæld oplever vi nu en stigende efterspørgsel indenfor POS-materiale i takt med, at butikkerne genåbner. Vi kan bekræfte tendensen, selvom vi måske ikke mener at være helt så langt fremme på skalaen.

Om Søren Winsløw

Mit hjerte banker for at tilvejebringe og formidle viden og information, så det giver mening og værdi, og som kan løfte den enkelte, gruppen, organisationen eller branchen.