Forside / Artikler / 40 år med kopimaskiner og print
Bjarne Rasmussen - th. - ses her sammen med SørenKrogh Nielsen fra Ricoh

40 år med kopimaskiner og print

I august måned var det 40 år siden at printer og kopimaskinevirksomheden Copytec Office Solutions ApS blev grundlagt.

Fra en spæd start med kopimaskiner i en bagbutik i Banegårdsgade har virksomheden, som dengang hed Århus Kopi Service, udviklet sig til en IT orienteret virksomhed med speciale i alt, hvad der har med print at gøre.

– Det har været utrolig spændende at se hvordan vores branche har udviklet sig, fortæller den nuværende indehaver Bjarne Rasmussen, som har været med fra starten og senere overtog virksomheden efter sin far i 1990.

Har valgt kun at forhandle ét mærke

– I begyndelsen arbejdede jeg efter skoletid med reparation af kopimaskiner, der anvendte enten væske eller præpareret papir. Vi solgte og reparerede også mekaniske regnemaskiner, husker Bjarne Rasmussen.

– Op gennem firserne og halvfemserne begyndte de første farvekopimaskiner at dukke op, og senere blev de digitale, så man nu også kunne printe og scanne med multifunktionsprintere, som de nu hedder. Vi tog også mindre digitale produktionsmaskiner og plottere ind i vores sortiment. Men det har altid været det samme mærke, der er blevet solgt, Ricoh. Vi er vist en af de ældste Ricoh forhandlere i Danmark, fortæller Bjarne Rasmussen, der i øvrigt også arbejder som syns- og skønsmand i sager, der vedrører branchen

Bliver samfundet papirløst og forsvinder print?

Covid-19 krisen har sat ekstra gang i ovenstående spørgsmål, og mange siger, at nu går vi digitalt, og print  vil endeligt forsvinde helt.

– De sidste par år har vi set et fald i papir- og printforbruget på ca. 10% pr. år, og selvfølgelig faldt det markant, da Corona lagde landets kontorer øde. Men nu hvor dagligdagen endelig vender tilbage, så ser det ud til, at print ligger på næsten samme niveau som før krisen. Det skal dog siges, at vores kunder ofte er mindre virksomheder, så vi er ikke så hårdt ramt som de af vores kollege,r der har mange store eller offentlige kunder, da det er her digitaliseringen og forandringerne sker hurtigst. Men mængden af print vil helt sikkert blive ved med at ændre sig.

Hvad med fremtiden?

– Vi tror på, at print stadig vil være en del af vores hverdag, især fordi vi ser, at man begynder at bruge print i andre sammenhænge end tidligere, for eksempel ser det ud til, at direct mail får en renæssance i disse GDPR tider. Det oplever vi allerede i vores postkasser.

– Men hvis vores virksomhed skal overleve de næste 40 år, skal der andre produkter til, og her er vores valg efter mange overvejelser og forberedelser faldet på 3D print eller Additive Manufacturing til industrien – det er et område, som vi forventer os en del af, slutter Bjarne Rasmussen.

 

Om Lis Lykke

Jeg er i den grad en livsnyder og sætter stor pris på en lækker middag sammen med familie eller venner, privat eller på en god restaurant. Jeg er ikke den helt store madkunstner, men kan lide at planlægge og tilberede en middag, der ikke er for indviklet, men gerne lidt ny og uprøvet.